Goedkeuring van de afkeurder, waarom allochtonen op de pvv stemmen

Over pestgedrag, superioriteitsgevoel en de schopstoel.

Veel van de PVV stemmers komen uit de onderklasse van de maatschappij. Socialisten kunnen dat vaak maar moeilijk begrijpen. ,,Waarom zouden mensen aan de onderkant van de ladder voor meer ongelijkheid stemmen? Het is toch veel logischer dat juist die mensen voor meer gelijkheid zouden zijn.” Het antwoord is dat de PVV deze mensen meer zegt te bieden dan gelijkheid, de PVV biedt hen superioriteit.

Pikorde

Alle groepen mensen die met elkaar te maken hebben, hebben een pikorde. Ook als de groep zich er zelf niet van bewust is, ontstaan er favorieten, leiders, volgelingen en buitenbeentjes. Niet iedereen hoeft precies dezelfde rangorde te zien, maar ze weten wel hoe ze zelf ten opzichte van anderen staan.

Pestgedrag

Iets wat veel mensen niet weten is dat de ergste pestkoppen niet de favorieten of de leiders zijn, maar de mensen die net wel, net niet buitenbeentjes zijn. Zij hebben er het meest mee te winnen denken ze. Zij hebben het gevoel dat ze op de schopstoel zitten, telkens benadeeld te worden door de mensen die boven hen staan in de pikorde.

Als dan de gelegenheid zich voordoet om iemand anders dan zijzelf op de schopstoel te zetten, zullen ze die kans met beide handen aangrijpen. Zij hopen hiermee erkenning te krijgen, en “echt” bij de groep te gaan horen. Ze voeren immers het beleid van de groep uit door de buitenbeentjes die zich niet aan de “regels” van de groep houden, daarvoor te straffen.

De Paradox

De pijnlijke werkelijkheid is dat als de buitenbeentjes succesvol zijn weggepest, de pestkoppen opnieuw zelf op de schopstoel zitten.

De PVV

Dit is wat de PVV aan de mensen biedt. Een overtuiging. “Ik ben misschien niet perfect, maar ik ben tenminste geen moslim.” Enerzijds de welbekende anti-islam kritiek en anderzijds de door links vergeten boodschap dat Henk en Ingrid degene zijn die nu op de schopstoel zitten. Daarom is de slachtofferrol ook zo’n belangrijk element van de boodschap die de PVV uitdraagt.

Allochtonen en andere verdrukte groepen

Niet alleen in de onderste sociale klasse vind je aanhang van de PVV, ook bij andere groepen die zichzelf maatschappelijk achtergesteld of gediscrimineerd voelen vind je die. Bijvoorbeeld onder allochtonen die geen moslim zijn, of homo’s, lesbiennes en joodse mensen. De PVV bevestigt in zijn boodschap het slachtofferschap van deze laatste 3 groepen, en zegt daarmee impliciet dat deze groepen onterecht als buitenbeentje worden behandeld. “Deze groepen horen er bij, die andere groep is het buitenbeentje” zeggen ze impliciet.

Tegelijkertijd biedt de PVV daarmee een superioriteitsgevoel aan deze groepen. Goedkeuring van iemand die iedereen goedkeurt, voelt niet zo bijzonder als goedkeuring van iemand die bepaalde groepen “streng” afkeurt. Bij de aanhang van de PVV zie je vaak een grote hunkering naar die goedkeuring, erkenning, bevestiging van hun non-inferioriteit.

Het zijn niet de leiders zelf die in de PVV het ergste pestgedrag vertonen, Geert Wilders zegt dat hij geen geweld tegen moslims wil zien. Het zijn de volgelingen die zich verdrukt voelen, die het ergste pestgedrag vertonen.

Hoe dit aan te pakken?

Er zijn twee manieren om dit probleem aan te pakken. De zachte manier is om de groepen, die zich verdrukt voelen, te erkennen en te benadrukken dat deze groepen bij de maatschappij horen. Een probleem hierbij is dat je de pestkoppen gelijk “lijkt” te geven en politiek hun kant op beweegt (VVD en CDA).- De harde manier is om pestkoppen te pesten op basis van hun pestgedrag, door van hen die pestgedrag vertonen buitenbeentjes te maken. Een probleem hierbij is, dat je de groepen die zich toch al als het buitenbeentje voelden gelijk “lijkt” te geven in hun gevoel onterecht te worden aangevallen (Von der Dunk, Tofik Dibi).

De harde aanpak heeft alleen kans als het grootste deel van de bevolking daar aan mee werkt. Maar de bevolking heeft niet de tijd daarvoor.

Dit alles is natuurlijk maar een enkel aspect van de PVV, maar ik denk wel een belangrijk aspect.

Dit stuk is eerder geplaatst op de website van Fonteindolfijn

40 gedachten over “Goedkeuring van de afkeurder, waarom allochtonen op de pvv stemmen”

  1. Bij de aanhang van de PVV zie je vaak een grote hunkering naar die goedkeuring, erkenning, bevestiging van hun non-inferioriteit.

    True! De fanatiekste PVV’ers die ik ken (bijna “inner circle” zelfs), zijn mensen die bv buiten het internet niks voorstelden of een stukje macht hadden dat ze door eigen dommigheid weer zijn kwijtgeraakt of zó dol waren op stoken en roddelen dat ze in grote delen van hun woonomgeving echt hun gezicht niet meer moeten laten zien.

    Maar nu “zijn ze PVV”, dus ze tellen weer mee! (En op de sporadische momenten dat ze eerlijk tegen zichzelf zijn, weten ze heus wel dat dit geen partij is waar ze beter van worden, maar het kunnen uitleven van hun rancune op groepen waar ze zelf toevallig niet bijhoren weegt nét even zwaarder.)

  2. Zucht..zijn we nou nog steeds bezig pvv-stemmers weg te zetten als rancuneuze dompies…
    Ik weet uit eigen ervaring dat een niet onbelangrijk deel van het pvv-electoraat uit [vrij] succesvolle,maatschappelijk geslaagde mensen bestaat.
    Die vlieger gaat dus gewoon niet op. Laten we het eens hebben over de aanleidingen voor het onstaan van dit vrij breed gedragen gevoel van onbehagen[niet zozeer rancune m.i.] zonder steeds in een pavlov-reactie te schieten.Zo word een eventueel debat dat echt ergens over gaat toch ook onmogelijk.
    Waarom zijn sommige dingen nog steeds niet bespreekbaar, vraag ik me nog steeds af..
    En nee, ik ben geen wilders stemmer..

  3. joop Schreef:

    Zucht..zijn we nou nog steeds bezig pvv-stemmers weg te zetten als rancuneuze dompies…

    Dat staat er niet. Er staat “veel van de PVV-stemmers” en “bij de aanhang van de PVV zie je vaak…”. Dat sluit dus niet uit dat een “niet onbelangrijk deel” niet aan dat profiel voldoet. (Hoewel ik de 5% alcohol in bier eveneens een niet onbelangrijk deel vind, dus hoeveel is precies “niet onbelangrijk”?)

    *Mijn* ervaring is in ieder geval dat bij de PVV-aktivisten die ik ken rancune een zeer belangrijke rol speelt, maar dat sluit evenmin uit dat dat bij een ander deel van de achterban *niet* het geval is – wat op zich overigens weer niet uitsluit dat het voor een belangrijk deel van die achterban wél speelt. 😉

  4. 😀

    Breng me nou niet op ideeën, ik moet nog stofzuigen. 😛

    ….verdorie, daar kwam al een idee *grmbl grmbl grmbl* NEE, EERST HUIS SCHOON! BOODSCHAPPEN DOEN! ETCETERA! STOUTE DSW, NIET GAAN TEKENEN NU!

  5. @joop
    Zeker dit stuk geldt maar voor een deel van de PVV stemmers , en ik wil zeker ook niet beweren dat alle mensen die voldoen aan de omschrijving in het stuk op de PVV stemmen.

    Ik geloof niet dat wilders de satan is of dat de meeste pvv stemmers uit haat hun stem bepalen. Volgens mij id het zo dat de meeste pestkoppen hun slachtoffers niet haten, maar dat ze daar een andere rechtvaardiging voor zichzelf voor hebben.

    Een ander voorbeeld van een groep die zich maatschappelijk achtergesteld voelt, gediscrimneerd door de rest van de samenleving en waar de pvv het goed doet zijn de limburgers.

    Ik hoor graag wat er volgens jouw zo onbespreekbaar is,
    En nee, ik ben ook geen wilders stemmer 😉

  6. Stel je voor dat je zou toegeven dat je wel een Wilders stemmer was, och och och :’)

    @wildersstemmer
    Ik zou je juist extra serieus nemen en er het preciese van willen weten. Welk onbehagen dat niet valt onder de omschrijving “het gevoel op de schopstoel te zitten” Of als het er wel onder valt, vertel het me!

  7. Ik ben zelf evenmin Wilders-stemmer, MAAARR….

    .

    .

    .

    ….poes Poes dus óók niet. 😛 😛 😛

  8. nina Schreef:

    Wat nog heel raar is, is dat er moslims zijn die op de PVV stemmen. Gekker kan het niet!

    “Ja maar ja maar ja maar… als we nou heel veel op de PVV stemmen en al onze criminele geloofsgenoten-in-naam worden met familie en al het land uitgezet, dan zal iedereen toch vanzelf weer lief tegen ons gaan doen?”

    Indianen noemden zulke mensen de “Appel-stam” (rood van buiten, wit van binnen)… als je maar continu liet zien hoe blank je eigenlijk was, zouden de autoriteiten je heus wel ontzien en zou alle ellende aan je voorbijgaan.

    Maar nee, die waren dus gewoon als volgende aan de beurt. 😐

  9. Wat er gewoon niet aan klopt is dat Wilders zelf geen pestkop zou zijn

    Hij is de grootste bully van allemaal die bewust op zoek is naar kwetsende uitspraken als kopvodden en haatpaleizen

    dus of de stelling klopt niet
    of Wilders staat niet bovenaan in de pikorde en heeft superieuren

  10. Nou vroeger zag je een Tokkie bijvoorbeeld met krulspelden in,haar man dikke bierbuik ongeschoren en met de hond buiten niksen,hun dochter met skinnybroek en piercing in der lip.en hun zoon met nike gympen en petje op een citta brommertje en puistekop voor de poort van de lagere technische school staan met zijn vrienden..iedereen zei kijk eens wat een ordinaire types echt uit achterstandswijken met veel crininaliteit zoals je vroeger in scheveningen de magneetstraat had…Nu mogen deze lieden stemmen op de PVV jaja eindelijk een beweging in de politiek waar ze WEL wat mee voelen,en ook voor hun staat!
    Nu zijn ze plots in beeld. Het zijn zij DE stemmers de anderhalf miljoen kiezers die niet gezien werden door de politiek deze mensen zijn de zogenaamde werkende ingrids en henkies jaja .
    Eerst waren deze verschopelingen zonder toekomst of doel de nietsnutten van de stad,de schorriemorrie van de wijken,de asocialen van het land die voor galg en rad opgroeiden…Maar door de PVV staan deze hardwerkende ingrids en henkies in de spotlights en hun beweging gedoogd zelfs kan je voorstellen hoe trots deze lieden zich nu voelen ze betekenen in als die euwen ineens wel wat jaja,want hun partij is de baas en zij zijn om wie het draait nu.Wat een erkenning Ze horen er bij

  11. Het volgende lijkt me gewoon voer voor psychiaters want mij tenminste klinkt het volledig abnormaal:

    ” Als dan de gelegenheid zich voordoet om iemand anders dan zijzelf op de schopstoel te zetten, zullen ze die kans met beide handen aangrijpen. Zij hopen hiermee erkenning te krijgen, en “echt” bij de groep te gaan horen. Ze voeren immers het beleid van de groep uit door de buitenbeentjes die zich niet aan de “regels” van de groep houden daarvoor te straffen.”

    Hier hoort psychiatrische hulp verleend te worden. Het verklaart de richting waarin de westerse mentaliteit zich blijkbaar begeeft en ook bijvoorbeeld de reden waarom mensen Wilders of Hitler gaan volgen.

  12. @ joop:
    Dat gevoel van onbehagen uit zich bij de PVV-stemmer niet zozeer in rancune, maar in ressentiment. Rob Wijnberg heeft goed verwoord wat dat inhoudt – en dan zie je meteen waarom ‘geslaagde mensen’ daar allerlei aantrekkelijke kansen zien liggen:

    “Het resultaat: een wrok die zich uit in structurele verontwaardiging. Dat alleen al is een reden om deze emotie serieus te nemen. Want, zoals de Duits-Amerikaanse psycholoog Erich Fromm eens constateerde: ‘Er is geen fenomeen dat zo destructief kan zijn als morele verontwaardiging: ze maakt wraak acceptabel door het voor te doen als deugd.’ Daarmee bedoelt Fromm dat verontwaardiging het onmiddellijke gevoel geeft aan de ‘juiste’ kant van de moraal te staan (ook wel de ‘onderbuik’ genoemd) en zo de indruk wekt dat wraak nemen op zijn plaats is – zoals de meeste mensen het ‘monster’ Saban B. het liefst aan de boom geknoopt hadden gezien.
    Hoe die wraakzucht zich in politieke zin manifesteert, is door niemand beter beschreven dan door de Duitse denker Friedrich Nietzsche. De naam die hij eraan gaf, speelt zelfs een centrale rol in zijn filosofie: ressentiment. Met die term doelde hij op het complexe sociale proces waarmee de ‘slaven’ (lees: het gewone volk) zich uit wrok tegen hun ‘meesters’ (lees: de bestuurlijke elite) keren, in een poging de macht over te nemen – door Nietzsche ook wel ‘de wraak der machtelozen’ genoemd. Dat ressentiment uit zich kort samengevat op twee manieren.
    Ten eerste, zegt Nietzsche, creëren de machtelozen een ‘denkbeeldige vijand’ die als zondebok kan fungeren. Op dit vijandbeeld projecteren zij hun eigen ondergeschikte positie: niet zij zelf, maar de vijand is debet aan hun falen. Ten tweede, stelt Nietzsche, keren de machtelozen de waarden van hun onderdrukkers om: alles wat ‘zwak’ is wordt tot ‘deugd’ verheven en alles wat door de machthebbers als ‘deugd’ is bestempeld, wordt gedegradeerd tot ‘zwakte’. Hiermee wordt als het ware de overheveling van macht in gang gezet: door enerzijds de verantwoordelijkheid voor de eigen machteloosheid af te schuiven en anderzijds de waarden van de macht te ontmantelen.”
    (http://www.groene.nl/2009/39/het-ressentiment-regeert)

  13. Dit forum is werkelijk doordrenkt van azijnzuur,geloof ik.
    Er wordt gesproken over een superioriteits-gevoel van wilders-stemmers maar ik krijg sterk het gevoel dat de gemiddelde ongetwijfeld academisch geschoolde reaguurder hier zelf last heeft van blinde arrogantie en verregaande minachting jegens de lager opgeleide landgenoten.
    Ik ga me verder niet vermoeien om alle aangevoerde drogredenen van de salon-socialistische tafel te vegen ,jullie zoeken het maar uit..
    Wat weet het volk nou helemaal van ingewikkelde materie, tenslotte.

  14. joop Schreef:

    Zucht..zijn we nou nog steeds bezig pvv-stemmers weg te zetten als rancuneuze dompie
    Zo word een eventueel debat dat echt ergens over gaat toch ook onmogelijk.
    Waarom zijn sommige dingen nog steeds niet bespreekbaar, vraag ik me nog steeds af..
    En nee, ik ben geen wilders stemmer..

    Haha, een beetje pévévé-type loopt emotioneel wèg bij een discussie, dus scheldend, jijbakkend & slachtofferig jankend. Respect in debat moet je eerst verdiénen!!

    Ik heb geen zin in het naar beneden bijstellen van breed verworven waarden inzake ethisch verantwoord interactief met elkaar omgaan. Een rotschop kunnen ze krijgen, die pvv-onnozelaars. Een zichzelf respecterend mens bukt niet voor valse sentimenten en drogredenen!!

  15. Overigens zeer goed organogram in helder stuk! Complimenten! Kan me voorstellen dat types als `Joop’ #20 hiervan in de stress schieten. Dié hadden ze nog niet gezien & gehoord. Recht voor hun bruine racistisch-xenofobische raap! : lol:

  16. Darkskywise schreef:
    “Indianen noemden zulke mensen de “Appel-stam” (rood van buiten, wit van binnen)… als je maar continu liet zien hoe blank je eigenlijk was, zouden de autoriteiten je heus wel ontzien en zou alle ellende aan je voorbijgaan.”

    Afro-Amerikanen noemden zulke mensen:”house-niggers”. Dat waren negerslaven die zoveel slijmden bij hun blanke slavenmeesters, hun soortgenoten verklikten en zo afgaven op hun soortgenoten dat ze van tijd tot tijd sommigen van hun in plaats van op het veld werkten (fieldnigro’s) en bij de slavenmessters thuis het huishouden mochten doen.

  17. #19 Joke Mizée. Leuk dat je Erich Fromm aanstipt. Ben ik ook groot liefhebber van. Staatsgevaarlijk zo bleek. Want reden voor een rechercheteam dat ooit eens huiszoeking bij mij deed thuis, Fromm’s werk `Angst voor de Vrijheid’ stiekum in beslag te nemen! (echt waar, was in `79) Vrijheid, stel je vóór….. Ik hoor die `stille’ oetlul nog roepen: `Kijk ook even bij dat rijtje linkse boeken daar op die plank!’
    Overigens (voor de zio’s) was Fromm een Jood, dus zal zijn werk in Israël ook wel dissident en op de index zijn geplaatst.

  18. @joop
    Het staat er net andersom joop, Wilders bied hen een superioriteits gevoel, er staat niet dat ze eerst een superioriteits gevoel hebben, er staat dat velen zich maatschappelijk gepest voelen, dat is wel het omgekeerde van superioriteits gevoel.

  19. joop Schreef:

    Dit forum is werkelijk doordrenkt van azijnzuur,geloof ik.

    Toch mooi van je dat je je evenzo en desondanks de accolatie getroost om onze omissies in zulke fraaie volzinnen te pointileren. Mijn multisyllabiaire explicatiekwab raakt er helemaal gegordianiseerd van!

  20. ANGST
    Is de sterkste drijfveer van alle menselijk handelen, de meest vernietigende ook, of deze angst nou werkelijk aanwezig is of als gedachtenspinsel doet er verder niet zoveel toe.

    Het enig wat angst kan reduceren is veiligheid. Maar ik zou werkelijk niet weten hoe bijvoorbeeld pvv-ers en heulers zoals de pvda ( ook angstige, bange mensen), die noodzakelijke veiligheid in hun bestaan weer zouden kunnen ervaren.

    Naar mijn idee moet hier ergens de crux van het verhaal zitten. Veilgheid.

  21. @25: Erich Fromm vormde samen met Wilhelm Reich de steunpilaren in de begintijd van het Psychoanalytisch Institut, toen dat nog een marxistisch bolwerk was. Als persoon waren ze regelrechte tegenpolen, maar hun overeenkomst is dat ze – toen al – het opkomend fascisme en de autoritaire persoonlijkheid hebben beschreven, wat later door de Frankfurter Schule verder uitgewerkt is. En dat wil inderdaad nogal eens een hele gevoelige snaar raken bij mensen die het donkerbruine vermoeden hebben dat dat over hun gaat.

  22. Joke Mizée Schreef:

    samen met Wilhelm Reich de steunpilaren in de begintijd van het Psychoanalytisch Institut, toen dat nog een marxistisch bolwerk was.

    Ja, met marxisme heeft het zeker te maken. `k Wou graag dat het verschijnsel `Wilders’ nog eens volgens Fromm & Reich werd gefileerd, maar misschien doe ik nog eens een poging daartoe in een column. Trouwens Neal was daarin al goed op dreef.
    http://www.krapuul.nl/blog/38385/psychopathologie-van-geert-wilders-en-aanhang-stadium-3-de-groep-kleineert-het-doelwit/

  23. #21 een zichzelf respecterend mens…
    daar zit een probleem
    wie neemt een schreeuwende, achter een tweet-en-run volksophitser-haatzaaier aanhollende getatoeërde reetveter met achterstevorenpetje en een iq van een aangebrande poffer serieus…zelfs de spiegel heeft daar moeite mee…
    en dan nog degenen die verongelijkt commentaren dat dat ook mensen zijn

  24. @#30: Het freudo-marxisme biedt zeker een interessant kader, zolang men ziekte en symptoom maar uit elkaar weet te houden. Freuds afvalligheid (in 1926) ligt vervat in het volgende zinnetje: “…[it is] anxiousness that produces repression and not, as I believed in the past, that repression produces anxiousness…”. Hij was dus niet langer bereid de oorzaak in externe factoren te zoeken – werd een soort sociaal-democraat zeg maar. Het verschijnsel ‘Wilders’ is idd. niet meer dan een verschijnsel, en zelfs de sociale context (zoals Fonteindolfijn hier op overigens verdienstelijke wijze doet) is wrsl. nog niet het hele verhaal. Het bredere onbehagen, wat ‘wij’ (als ik zo vrij mag zijn) tenslotte toch delen met de Wildersen, betreft volgens mij de algehele, verstikkende repressie van hogerhand. (Zoals Freud in zijn jonge jaren nog op durfde schrijven is een maatschappij per definitie neurotiserend van aard, maar je hebt betere en slechtere.)

  25. #31 JoeyRamone
    Juist! Racisme en onderbuikse haat jegens intermenselijk denkenden is geen mening. Het is burgerplicht zich daartegen te verzetten en te weren, met alle middelen, zelfs als het huidige Rijk zulks verbiedt.

  26. #31 #33 waarmee ik niet wil zeggen dat men zich aan de ramone kledingcode dient te houden en reetveters verboden moeten worden…

  27. #32 Joke. `Het freudo-marxisme biedt zeker een interessant kader, zolang men ziekte en symptoom maar uit elkaar weet te houden.’
    Mee eens. Wat je schrijft: `Zoals Freud in zijn jonge jaren nog op durfde schrijven is een maatschappij per definitie neurotiserend van aard, maar je hebt betere en slechtere.’

    De betere kandidaten voor een tolerante maatschappij zijn volgens mij de spijtoptanten van weleer, nu (West)-Duitsland en Japan, omdat die tot (freudiaanse) `catharsis’ , loutering, zijn gekomen na een periode van per hogerhand gegenereerd nationalistisch volksbewustzijn, dat leidde tot verslechtering van het gevoel van individueel welbevinden.
    Niet dat ik de wijsheid in petto meen te hebbben hoor, maar zelfs India met z’n kastenstelsel lijkt me minder neurotiserend voor eerlijk ego, zeg maar karma, dan het hier in zwang zijnde joodgristelijke maatschappijmodel dat winst en winnen voorstaat, ongeacht de middelen om tot doel te komen, hetgeen volgens mij alleen maar nadelig is voor de welstand van de ziel.

  28. Abdul Alhazred Schreef:

    per hogerhand gegenereerd nationalistisch volksbewustzijn, dat leidde tot verslechtering van het gevoel van individueel welbevinden.

    Wat dacht je van het dito individualisme van ons, oftewel het consumentisme? (Andere schuilnamen: p.r. en social engineering.)

    Wat meer on-topic: er is momenteel een theorie in de mode die het denkraam van ‘democrats’ betitelt als ‘de zorgzame moeder’ en ‘republicans’ als dat van ‘de autoritaire vader’. Heel Freudiaans en vrij plat (en n.b. gericht op het advies om aan het autoritaire denkraam te leren appeleren, want men moet immers met de tijdsgeest meegaan), but nevertheless: het werpt misschien ook weer enigszins wat licht op de gedachtenkronkels van het fenomeen underdog, de vraag waarom sommige mensen rechts stemmen (en links de schuld van alles geven) terwijl ze van diens vuist juist te vrezen hebben: moeder had hen moeten beschermen, van vader verwacht je niet anders.

  29. Joke Mizée Schreef:

    Wat meer on-topic: er is momenteel een theorie in de mode die het denkraam van ‘democrats’ betitelt als ‘de zorgzame moeder’ en ‘republicans’ als dat van ‘de autoritaire vader’.

    Deze theorie heeft de intellectuele diepte van een McDonalds maaltijd en dezelfde strekking. Je conclusie aan het eind is anders zeer goed.

    joop Schreef:

    Dit forum is werkelijk doordrenkt van azijnzuur,geloof ik

    Je probleem is dat jij zelf alleen azijnzuur kent en nuttigt. Probeer ’s een keertje echte lekkere balsamico met een beetje goed koud geperst olijfolie van de eerste pers. Gaat niet alleen perfect met salades mee maar ook met vers warm brood.

    Dan ga je zeker deze discussie door een ander bril inzien. Kleine dingen veranderen soms de hele wereldbeeld.

  30. De meest opmerkelijke mensen die laag aan de sociale klassen staan en op de PVV stemmen zijn sommige moslims uit voornamelijk Marokkaanse en iets minder Turkse samenleving. Het zijn overigens niet de meest morele en intellectuele verheven personen. Maar dat geldt voor elke stemmer op de PVV uit de lagere sociaaleconomische klassen. Het is het type (bekend uit tijden van kolonialisme- en slavernij) dat haar best doet erbij te horen door zoveel mogelijk af te geven op de achterban en tegen de achterban aan te schoppen om zo de indruk te proberen wekken “niet een van die groep te zijn”. Het is het type zieligerd dat bang is gepest te worden door een groep en maar mee gaat doen met de pesters in de hoop dat de pesters wel hem zullen ontzien.
    Volgens deze “snuggere lieden” is racisme de oorzaak van “het slechte gedrag” van mensen uit hun groep en hopen door sympathie te hebben op de PVV en maar goed af te geven op de groep wel even de sympathie te kunnen winnen. Diep geloven zij dat de PVV alle mensen uit de eigen groep dat “slecht gedrag” vertoont weg stuurt en dat zij overblijven omarmd in de Nederlandse samenleving en racisme voorgoed uitgebannen kan worden.
    Ik kende een Marokkaanse man die in Nederland “het geluk” had zich een baan als procesoperator te verwerven. Weliswaar na jarenlang gepest en tegengewerkt te worden, omdat zijn Nederlandse collega’s liever niet allochtonen als hun collega wilden en de leiding hier gehoor aangaf. De man had weliswaar zijn VAPRO-B (in tegenstelling tot veel van zijn Nederlandse collega’s) maar mocht jarenlang als heftruckchauffer dienst doen, omdat hij volgens de leiding niet geschikt was om operator te zijn. Nadat jaren later het bedrijf met een tekort aan proces-operators kwam te zitten en veel hulp van sommige Nederlandse collega’s (die zaten daar gelukkig ook) mocht hij eindelijk de functie van proces-operator vervullen. Logischerwijs zou je verwachten dat de bewuste Marokkaanse man nu zou opkomen voor de underdogs in het bedrijf, maar in plaats vandat deed hij het tegenovergestelde. Eenmaal operator schopte de man hard tegen zijn Marokkaanse en islamitische achterban (alhoewel hij zelf ook moslim was) en hielp xenofobe collega’s hard met het wegpesten van nieuwe Marokkaanse collega’s. Was er een geval dat duidelijk racisme aanwezig was, sprong hij altijd naar voren om te benadrukken dat hij ook “problemen” had met de nieuwe Marokkaanse
    collega. Zoals in het geval toen een Nederlandse collega aangaf geen enkel probleem te hebben met een Marokkaanse collega en nooit te klagen heeft gehad over zijn functioneren en hij gewoon racisme vermoede, kon hij het niet laten om naar voren te brengen dat er geen racisme in het spel was en hij zelf ook problemen met zijn Marokkaanse collega had. Overigens wel in de anonimiteit want het was een van de grootste lafbekken die op Aarde rondliep. Toen zijn xenofobe collega’s hard bezig waren een Marokkaanse jongen daar weg te krjgen vond hij het nodig de leidinggevende te vertellen hoe de jongen de ene fatale fout na de andere maakte in zijn bijzijn en dat notabene in de Ramadan. Waar voor een oprechte moslim verondersteld mag worden niet te mogen liegen-laat staan op zo’n statanische wijze. Toen de leidinggevende zijn nieuwe Marokkaanse collega confronteerde hiermee en de nieuwe collega van verbazing op zijn Marokkaanse collega afliep en hem confronteerde voor deze dolkstoot in de rug, antwoordde hij met de woorden: “Geloof de Nederlanders niet, het zijn leugenaars en racisten”. Toen de jongen hem vertelde hoe dan de leidinggevende dan bepaalde dingen wist die zij alleen maar wisten, kon hij er niet onderuit en vertelde dat hij een “onschuldig gesprek gehad te hebben met zijn Nederlandse collega’s en niet zag aankomen dat zij dat tegen de leidinggevende zouden vertellen”. Pech voor de jongen want die vervelende verhalen die de leiding bereiken die worden wel meegenomen in zijn dosiier en leidde uiteindelijk tot zijn ontslag.

  31. Nexus schreef:”Je probleem is dat jij zelf alleen azijnzuur kent en nuttigt. Probeer ‘s een keertje echte lekkere balsamico met een beetje goed koud geperst olijfolie van de eerste pers. Gaat niet alleen perfect met salades mee maar ook met vers warm brood.”

    En vergeet niet dat olijfolie prima gaat met een vers warm Marokkaans brood.

  32. nexus m. Schreef:

    Deze theorie heeft de intellectuele diepte van een McDonalds maaltijd en dezelfde strekking. Je conclusie aan het eind is anders zeer goed.

    Euh, ja da’s uiteraard mogelijk, tot een goede conclusie komen op wankele gronden. Maar ik weet niet zeker of we wel zo hard moeten oordelen over dit model, enkel omdat het simpel overkomt. Het is van George Lakoff, de linguist die bekend is van zijn boeken over ‘framing’. Enfin, hier staat het weergegeven in een plaatje (doet het altijd goed): http://www.informationisbeautiful.net/blog-html/leftvright_world.html.

Reacties zijn gesloten.