Stop met goedpraten Zwarte Piet, zet hem onder de douche

piet ketting aan zijn voetLaat ik de zoveelste zijn die een scheet laat in de zwartepietdiscussie. Een discussie die in een versneld tempo het in onze samenleving onderwater rottende proces van racisme naar boven haalt.
Maar in plaats van in te zien dat we dit diepgewortelde probleem breed moeten bespreken zijn we direct de loopgraven in gedoken.
Aan de ene kant de mensen die vanwege het racistische karakter anti zwarte piet zijn, aan de andere kant de mensen die zwarte piet als onlosmakelijk deel van onze cultuur zien.
De meest fanatieke anti’s vinden het heel normaal om kinderen lastig te vallen met grotemensenproblemen.
De meest fundamentele pro’s zien in het ter discussie stellen van zwarte piet een kwaadaardige aanval met als doel hun Nederland te vernietigen en vinden dat allen die tegen zijn moeten ophoepelen uit Nederland.
Er dreigt een patstelling te ontstaan waar noch het Sinterklaasfeest noch het noodzakelijke debat over racisme mee gediend is.
Ik stel daarom voor om beide zaken uit elkaar te trekken.

In de loop der tijd is zwarte piet geëvolueerd. Toen hij zijn intrede deed was het wel degelijk een slaafje van de Sint van braaf en stout. Hij had de ketting nog aan zijn been. In de loop der tijd werd dit beeld bijgeschaafd. Piet werd een goedlachse clown en helper van de hoogbejaarde Sint. Zijn zwart, werd het zwart van roet.

Nu is het tijd voor de volgende stap. Piet hoeft niet te verdwijnen, hij moet alleen maar onder de douche. Piet is dan schoon.
Aangezien we geen of nauwelijks schoorstenen in Nederland hebben is de kans dat Piet nog zwart wordt erg klein en mocht dat toch het geval zijn dan kan hij door de andere pieten linea recta onder de douche worden gestuurd.
De eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal kan de gebeurtenis dat Sinterklaas alle Pieten onder de douche zet live verslaan.
En in alle verhaaltjes die er verzonnen worden kan deze gebeurtenis terug komen.
Een win-win situatie; traditie gered, zwarte piet weg.

De volgende is het onderkennen van het nog steeds aanwezige, deels geïnstitutionaliseerde, (on)bewuste racisme. Rapporten zoals van de ombudsman, de Raad van Europa, Amnesty kunnen daarbij een leidraad zijn. Het aanvaarden van deze kritiek, in plaats van ridiculiseren en bagatelliseren, is daarbij een eerste vereiste.
Pas na deze acceptatie is de weg vrij om een breed maatschappelijk debat over racisme en discriminatie te starten. Om tot zelfreflectie te komen en te kijken of we dit laatste taboe nu eindelijk eens kunnen doorbreken.

66 gedachten over “Stop met goedpraten Zwarte Piet, zet hem onder de douche”

  1. Geweldig idee zwarte piet onder de douche en dan perrongeluk verschillende kleurtjes door het water zodat we mooie regenboog pietjes krijgen. Kindertjes blij,volwassenen kunnen zich weer richtten op de zaken die er echt toe doen: het racisme in de lage landen.
    Ben werkelijk zeer gecharmeerd van je idee omdat via het Sinterklaas journaal aan de man te brengen.
    Een kindvriendelijk idee en dus goed.
    En dan noemen we hem lieve piet in de liedjes dat bekt m.i beter als de andere kleuren.

  2. Mooi! Dank ik hoop dat redelijke mensen het kinderfeest kunnen behouden, dus met pieten met alle kleuren van de regenboog, let’s party!

  3. @2, ook hier gaat het volgende op: niemand, maar dan ook niemand, wil de sinterklaasviering weghebben.

    Integendeel zelfs, het is de bedoeling dat deze op de UNESCO-lijst komt te staan, als ‘cultureel erfgoed’ zijnde.

    Het racistische gehalte van zwarte piet, zoals wij die vandaag de dag kennen, staat ter discussie. Niets meer of minder.

    Regenboog pieten wil je graag zien? Bij deze, en dat er nog vele mogen volgen: http://www.rtvnoord.nl/?p=126034

  4. Die witte schimmel vind ik niet kunnen, er zijn genoeg zwarte soorten paard. Sowieso kan die man net zo goed met de trein of op de fiets. PvdD Kamervragen graag.

    Zo, en nu de kerstboom, want die pieken deugen ook niet.

  5. @Ina, bedankt voor het goede artikel.

    Ik hoop hierbij dat jij nu ook beseft dat wat Zwarte Piet als traditie voor ons betekent, is te vergelijken met wat de hoofddoek voor vrouwen uit andere etniciteiten betekent.
    Het is hun eigen gewoonte.

    Het is allemaal het beeld van ver vervlogen tijden, doch is de symboliek steeds aanwezig.

    Met de Zwarte Piet zitten wij Nederlanders aan de ene kant en met de hoofddoeken dus aan de andere kant van de discussie.

    In wezen gaat het over een en zelfde.

  6. Wat een politiek correctie prietpraat. Ik vind de logica dat Zwarte Piet iets met slavernij van doen zou hebben niet opgaan.

    Kijk naar de sinterklaasvieringen van de afgelopen 30 jaar. (Over verandering van traditie gesproken.) Zwarte Piet is daarin een centrale regelneef, een organisator, een manager, een adviseur. Je hebt domme en slimme pieten, maar ze staan op een gelijkwaardige manier ten opzichte van Sinterklaas. Ze mogen hem zelfs tegenspreken en beslissingen zonder hem nemen. In niets daarvan leg ik de relatie met de slavernij zoals dat zich 200 jaar geleden over de GEHELE WERELD, INCLUSIEF AFRIKA (!) voordeed.

    Er wordt door enkele kunsthistorici en taalkundigen een relatie gelegd die er – met de beste wil – niet uit het huidige feest de destilleren is. Het wordt gewoon aangepraat. Zelfs in Suriname en op de Antillen is Zwarte Piet gewoon zwart (en is er weinig discussie). De discussie wordt aangezwengeld door vage historische relaties en onlogische relaties met het huidige feest. Er is dus ook geen enkele conclusie gerechtvaardigd aangezien ze gewoon niet logisch zijn.

    Laten we ons alsjeblieft niet met Zwarte Piet bezighouden, maar Zwarte Piet vooral Zwarte Piet blijven en ons richten op economisch belangrijkere zaken. Dit is koren op de molen van deze mislukte VVD-PvdA regering!

  7. Mijn buurman als zwarte medemens protesteer hevig! Waarom mogen de blanken alleen de leuke baantjes? Zwarte piet spelen is zo leuk, en nu moet ik wit geschilderd worden? (zie dat er nog een sjaak is, zal mezelf sjaak 1 noemen)

  8. @6 “Ik hoop hierbij dat jij nu ook beseft dat wat Zwarte Piet als traditie voor ons betekent, is te vergelijken met wat de hoofddoek voor vrouwen uit andere etniciteiten betekent”

    Sorry maar ik kan deze opmerking niet plaatsen. Sowieso niet in verband met dit artikel en ook niet in relatie tot een besef dat ik al dan niet zou hebben.

  9. @9 Lees het stuk nog eens en dan zie je dat ik aangeef hoe het beeld van Sinterklaas en zwarte piet al veranderd is.

    Het is onzinnig om te ontkennen dat de zwarte piet zoals wij die sinds 1850 kennen niet geënt is op de zwarte kind slaven die in betere kringen bon ton waren.

    Bovendien pleit ik om het kinderfeestje niet te belasten met een grote mensen discussie.
    Ik kom met een oplossing die de het sinterklaasfeest loskoppelt van de racisme discussie.

  10. @10, @11, indien jij het zo opvat is het niet mijn bedoeling geweest om jou aan te vallen.

    Wel heb ik de gelegenheid gebruikt om zaken waar de meeste mensen niet bij stil blijven te staat in de juiste perspectief te laten plaatsen. Het was meer voor anderen bedoeld.

    Misschien voel je je straks weer aangevallen doch zie ik niet hoe is het mogelijk op dit moment de sinterklaasfeest van de algemene racisme/xenofobie/discriminatie probleem van Nederland los te koppelen.

  11. En als dan alles weer goed is in “lange tenen anti racisme land “dan snijden we het thema de Gnap Smurf aan.
    Lenen ergens een kunstemakert die dan willekeurig wat vage feitjes aan elkaar babbelt, mobiliseren wat roeptoeters en de show kan weer opnieuw beginnen.

    Gnap smurf is zwart en zeer boosaardig. Zie smurfen album de Zwarte Smurf.

  12. Moet je het allemaal inclusief en “redenering” aan Verena Shepherd laten zien die uit hoofd van haar ambt zal je zeker beter gaan begrijpen. 🙂

  13. @12 Dan heb ik het verkeerd begrepen. Wellicht door het “jij nu ook beseft”

    Dan in het algemeen reagerend op je opmerking bij @6
    Ik ben bang dat etnocentrisch denkende mensen die overeenkomst niet zullen zien. De vergelijking gaat ook een beetje mank omdat hier naast cultuur ook religie om de hoek komt kijken.

    en @11 was aan iemand anders gericht.

  14. Of we gaan drammen over Kuifje in Afrika.
    Wat dan wel weer terecht zou zijn, want dit stripboek is anders als zwarte Piet, objectief ronduit racistisch.
    En gaat dan ook een vn commissie zich ermee bemoeien en een advies geven aan de Franse regering, denk van wel maar het antwoord van de Fransen zou geheel terecht luiden: als regering gaan wij hier niet over.

    :/)

  15. @ 17 Het sinterklaasritueel is idd al heel oud. De wijze waarop zwarte piet bij ons verbeeld is stamt van 1850 en het is dat aspect waar de kritiek zich op richt, niet over het sinterklaasfeest zelf.
    Ben trouwens blij dat het hier een kinderfeest is geworden en niet meer een opwekking van de vruchtbaarheid bij vrouwen.

  16. @17 het gaat meer om de afkomst van zwarte piet in de pieten discussie. (volgens mij hoor)

  17. En die afkomst is dus niet Afrika. Maar aangezien de discussie op dit ogenblik dusdanig vertroebeld en verdonkerd is kan men door de slaven het bos der Pieten niet meer zien.

    Zwarte Piet is GEEN neger. Nooit geweest ook. Maar probeer dat maar eens aan de massa duidelijk te maken.

  18. @ Ina

    Kijk ook eens voor de grap naar de zogenaamde “Klaas-feesten” op de waddeneilanden.
    Je ziet daar een zeer oude traditie ( Germaans?) die deels versmolten is met christelijke gebruiken.
    O en vraag eens een willekeurige vrouw ( van boven de 40)op Ameland over wat er gebeurde met vrouwen die alleen over straat liepen tijdens het Klaas-Feest.
    Speciaal in de buurt van hollum en ballum.

  19. De echte hedendaagse slaven werken in de grote fabrieken, knechten die voor de grote bazen het geld moeten verdienen, en weet je wat? De bazen zijn wit en de knechten gekleurd, vandaag in Nederland elke dag! Daar zit het rascisme en niet in het sinterklaas feestje van 3 weken per jaar. Deze pieten zijn namelijk zo vrij als wat: doen wat ze willen, lopen buiten de lijntjes en iedereen vindt dat leuk.De negerzoenen zijn we ook al kwijt, en wat is er nu rascistisch aan een zoen van een neger?

  20. @21, dat zijn tegenwoordig meer zuipfeesten voor volwassenen, die al dan niet ’s avonds verkleed over straat gaan.

    Op Terschelling is/ was het in ieder geval ‘dolle pret’.

    Je refereert aan vrouwen boven de veertig, waarmee je dus tevens duidelijk maakt dat jij je baseert op informatie (zeer wel mogelijk van horen zeggen, getuige de rest van je reacties) van meerdere decennia oud.

  21. @20 en @21 Dus de zwarte piet boven aan dit plaatje met de ketting aan zijn been heeft niets te maken met de toen en de decennia daarvoor in zwang zijnde zwarte kind slaven, maar verbeeldt een zwarte geschminkt duivelachtig wezen?

    Dat bedoelde ik dus met “Stop goedpraten”

    Daarnaast zijn er in de wijze waarop wij Sinterklaas vieren behalve Sint Nicolaas weinig overeenkomsten met de traditie en ritueel dat op de filmpjes is te zien.

  22. Ik EIS genoegdoening van de Turkse regering voor alle blanke Europese slaven die door het Ottomaanse rijk zijn aangekocht. Of het nu Janitsaren werden of niet.

  23. Nee. Het maakt me dan ook niet uit welke kleur iemand heeft. Foute grappen zijn zo gemaakt.

    Overigens stelde iemand op een ander forum voor om wat slavernijmonumenten op te richten in de landen in Afrika die de meeste slaven aan Europeanen verkochten.

    Ik heb het idee, als ik veel reacties lees op deze Zwarte Piet discussie dat er weinig mensen zijn die historisch precies weten hoe de slavernij ontstaan is.

    Maar wellicht is dat het probleem van de huidige Wikipedia generatie die niet meer zelf wenst te onderzoeken welke historische problemen waarom ontstonden. Ik zou nu het Oude Testament aan kunnen gaan halen waarin Joodse mensen toegestaan wordt slaven te houden, maar dat lijkt me in het geval van pieterman, die voor zover ik weet gewoon in pepernoten en taai taai betaald wordt voor zijn werk, geen optie.

  24. Omdat ik mijn schoen gevuld wil zien op 5 december en als Piet dat niet doet, wie dan ?

  25. Marc

    Informatie uit eerste hand daar ik 2 hele goede vriendinnen heb wonen op Ameland. En werkelijk je staat te klapperen met je oren.
    Veel van de oude tradities zijn anno 2013 geritualiseerd vb. Vrouwen worden niet meer zoals in de jaren 70-80 in elkaar geslagen, bespot en belachelijk gemaakt als ze het wagen alleen over straat gaan maar op Klaas avond worden ze de toegang tot iedere kroeg ontzegt. Toegegeven er is ook een wijve-avond. (Sorry zo noemen ze het)
    Ober deze Klaas rituelen en vooral de donkere kant ervan is een prachtig boek geschreven door en van……en daar komt meneertje alzheimer light om de hoek kijken, stop de tijd zoeken we op en ik wil een a kopen.

  26. Die ‘a’ gaat je 500 Euro kosten, Dogen. Want: onbekend.

    JvdH heeft vast wel ergens een Zwitserse bankrekening waar je het op kan storten. Uiteraard op naam van krapuul.nl. De ‘(s)linkse uitzuigerT’, die hij is. Ofzo.

    Zoals ik al aangaf, en nu weer de bevestiging van jou zijde, is je informatie ‘van horen zeggen’. In deze via twee hele goede vriendinnen, woonachtig te Ameland (prachtig eiland, trouwens).

    Mijn flaporen klapperen of flapperen overigens niet snel. Iets met elastiekjes en oren. Maar dat terzijde.

    Je hebt al blijk gegeven, middels ‘het gesprekje’ tussen ons (welke ik overigens zo weer kan “opdreunen”) dat je geen sjoege weet hebt van tradities, laat staan enig vorm van ritualisatie, zolang deze geen betrekking heeft op jezelf.

    “er is ook een wijve-avond. (Sorry zo noemen ze het)”

    Geen sorry nodig, in deze. Alhoewel je het ‘iets’ anders had kunnen formuleren. “er is ook een ‘zgn.’ wijveNavond”. Wijvûh klinkt zo Haags. Weiber, zelfde laken een pak. Zgn. is ‘zogenaamd’ of zogenoemd’, overigens. Kan me prima voorstellen dat je die afkorting ‘kwijt bent geraakt’ in de NL/ DE vertaling. Ga maar ‘es afkortingen raden met Belgen. Hilariteit alom. Geen gein.

    Ik begrijp dat je “sorry” mede voortkomt omdat ik je eerder op je hoge gehalte https://nl.wikipedia.org/wiki/Misogyn heb gewezen?

    Nogmaals: geen sorry nodig. Stuur maar een excuusmail naar de vrouw in kwestie, Annabel Nanninga. Evt. kan ik je weer even linken naar het reactieveld op Krapuul waar je die idiote uitspraken deed.

    Ik wacht je boek af! Ben gek op boeken!

  27. Marc

    “Je hebt al blijk gegeven, middels ‘het gesprekje’ tussen ons (welke ik overigens zo weer kan “opdreunen”) dat je geen sjoege weet hebt van tradities, laat staan enig vorm van ritualisatie, zolang deze geen betrekking heeft op jezelf.”

    Moet ik je toch echt teleurstellen, meer sjoege als de gemiddelde Nederlander durf ik te beweren.
    Helaas (ga) kan ik geen namen noemen van mijn vriendinnen op Ameland, maar daar ze alle twee geboren en getogen zijn op dit inderdaad mooie eiland en hun verhalen door familie en kennissen op het eiland bevestigd wordt ga ik er vanuit dat het waar is. ( we praten over de buurt hollum en ballum op nes was van zo een traditie nimmer spraken.)
    Publicaties over deze traditie zijn er niet of nauwelijks daar het gezien werd en word als iets wat je niet aan de grote klok hangt en waar vaste-landers zich al helemaal niet mee te hebben bemoeien.
    Je kijkt nog raar op hoeveel “geheime” tradities er nog zijn in Nederland.

    O en mijn excuses aanbieden aan een kuttekop die negers inferieur vind en het blanke ras je van het en alles kwetst om maar te kunnen kwetsen nou die kans is niet zo heel groot.

  28. “excuses aanbieden aan een kuttekop die negers inferieur vind en het blanke ras je van het en alles kwetst om maar te kunnen kwetsen”

    QED – alweer

  29. De correcte spelling behoort te zijn : Kuttenkop.

    Anders zou hij moeten zeggen kutkop.

    .

  30. Jan Jaap

    Dank voor de tip.
    Spel en stel is niet mijn ding
    (Maar dat was al duidelijk, en dan toch nog een hbo diploma op zak, Jim Jim iTS amazing!)

    1 hopvla
    2 hopjevla
    3 hopjesvla

    😉

  31. Hahahahahahaha 🙂

    Ik zie net overigens dat Pietietie de sneslt groeiende Facebookpagina ooit is. Wie had dat gedacht !

  32. @44, ik had dat wel gedacht, ja. Die “like-button” kan je heel snel aanklikken, zonder verder na te denken over de inhoud van hetgeen je “liked”.

    Het ‘vluchtige’ beperkt denkvermogens. Is iets waar al jaren voor wordt gewaarschuwd m.b.t. social-media in z’n geheel. Of het nu faecesboek, twitter of wat voor digitale hype ook is, waar ‘men’ gebruik van maakt. Dat, alsook de combinatie met bijv. de zgn. ‘informatiebubbel’ waar men in zit/ kan zitten.

    Dat vermaledijde interwebs kent nogal wat ‘schaduwzijden’, waar de “gemiddelde gebruiker” geen, of slechts beperkt weet van heeft. (overigens reken ik mezelf tot de laatste categorie.)

    Ik kan zelf geen faecesboek openen (full block/ privacy minded), maar zit ik er ver naast wanneer ik stel dat >50% van de reacties op die bewuste pagina als racistisch en/ of discriminotaïr zijn te kenmerken?

  33. “”Maar om de angel uit de discussie te halen, kennen we sinds 2012 regenboogpieten op Curaçao. Kinderen moesten er even aan wennen, maar toen ze hoorden hoe het kwam – de stoomboot was onder een regenboog doorgevaren – vonden ze het prima.””
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3532399/2013/10/24/Op-Bonaire-schminkt-de-Sint-zijn-huid-elk-jaar-gewoon-wit.dhtml

    “De Stichting Minimaclub provincie Groningen trekt zijn regenboogpietenplan in, na bedreigingen en boze mailtjes van tegenstanders van dit plan.”
    http://www.rtvnoord.nl/?p=126070

    Alvast welkom in “volwassen” Nederland, Sint & Piet.

  34. @45 :

    Dat valt mee. Er staan wel wat reacties tussen van het in het algemeen zeer primair reagerend deel der bevolking van een bedenkelijk allooi en IQ maar grotendeels zijn de reacties niet die wat ik onder racisme versta. Ik zie racistischer teksten op Anti-Islam en Neo Nazi pagina’s. Overigens is het frappant te noemen dat een site als Facebook dit soort pagina’s laat bestaan, maar zo zie je in Amerika wel meer haat pagina’s die daar onder het mom van Freedom of Speech getolereerd worden. NSM88, the American Nazi Party en zelfs Jihadistische pagina’s.

  35. Sinterklaas is eeuwen oud en onsterfelijk, Zwarte Piet echter niet, dit blijft een jeugdige verschijning. Ik weet dit uit eigen waarneneming, ik heb al 1/3 van de eeuwen oude Zwarte Pieten traditie zelf meegemaakt. Ondanks het feit dat Zwarte Piet een mansfiguur is (nog nooit gehoord van Zwarte Petra, of Zwarte Mina) blijkt er toch een constante aanwas van nieuwe Zwarte Pieten te zijn. Dit zonder enige vorm van wervingscampagne.
    Er blijft maar 1 conclusie over: de aanwas van Zwarte Pieten is het resultaat van mensenhandel.
    Zwarte Pieten worden niet geboren of geworven maar geronseld.
    Leve de VOC-mentaliteit.

  36. @49,

    “ik heb al 1/3 van de eeuwen oude Zwarte Pieten traditie zelf meegemaakt.”

    Hoeveel jaren zijn dat, exact? 33.3333, plus een beetje?

    “blijkt er toch een constante aanwas van nieuwe Zwarte Pieten te zijn. Dit zonder enige vorm van wervingscampagne.”

    Niet zo vreemd, met een ‘(s)linkse socialistische levenshouding’.

    Men wil ‘graag’ ook iets voor een ander betekenen. Men doet dat veelal met veel plezier. Vrijwilligerswerk, enkel ‘Henk en Ingrid & verdere PVV-kneusjes’ doen het niet. Maar ja, iets vanuit ‘humaniteit’ doen, blijkt voor sommigen lastig.

    En wie geniet nou niet van genietende kinderen? Zie @47 en dan met name de reactie van: http://www.rtvnoord.nl/?p=126070

    “de aanwas van Zwarte Pieten is het resultaat van mensenhandel.”

    Nee, die ‘tsunami aan vrijwilligers’, die met alle liefde en plezier, kinderen vermaken onder een dot schmink zijn -hoe dan ook- geweldig te noemen. Zij staan er, ter vermaak van.

    “Leve de VOC-mentaliteit.”

    Ah, een Balkenende referentie van een aantal jaren terug. Schattig en stompzinnig, maar zeker geen steekhoudend argument.

    Geeft dat mij nu ook ruimte om m’n stokpaardje verder te gaan berijden?

    Religie heeft menig (kinder)feest gesloopt, dankzij haar historie. Tot op de dag van vandaag.

    *afstapt*

  37. Toen Zwarte Piet zijn intrede deed als knecht van Sinterklaas had hij nog geen ‘ketting aan zijn voet’. Er zijn meerdere afbeeldingen die ouder zijn dan deze te vinden waarop dat duidelijk te zien is.

    http://www.isgeschiedenis.nl/wp-content/uploads/2012/11/Sinterklaas-en-zijn-Knecht-470×326.jpg
    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Met_een_pijpje_krijt_.jpg

    In het begin zat Piet zelfs ook op een paard. In die tijd werd hij wel als boeman afgebeeld die blanke kindertjes er van langs mocht geven met de roede en ze zelfs in een jutte zak mocht meevoeren naar Spanje, maar dus bepaald niet als slaaf.

    Kortom, die ketting zit niet ‘nog’ om zijn voet maar is er later bijgekomen en mettertijd ook weer verdwenen.

    Kijk: http://nl.wikisource.org/wiki/Sinterklaas_die_goede_heer

  38. “Kortom, die ketting zit niet ‘nog’ om zijn voet maar”

    Vooral het ‘maar’ gedeelte.

    Gaap

  39. “Religie heeft menig (kinder)feest gesloopt, dankzij haar historie. Tot op de dag van vandaag.”

    Kijk dat wekt mijn nieuwsgierigheid want dat is nou precies mijn straatje, religie dus.

  40. @53

    Oh, ‘de feiten’ nog wel!

    Euh…welke, exact?

    Je geeft niet meer weer dan een jou persoonlijk welgelegen invulling van een meermalen herschreven geschiedenis. En dat, mijn beste Karin, is m.i. nogal slaapverwekkend. Even doorspitten, wil je een historische verklaring kunnen geven aan. Je kan het!

    Maar laat de mijnschacht intrepetatie maar achterwege. Iemand (een hoogleraar mijnbouwkunde, in de telegraaf, uiteraard) was je al voor.

    ‘Stop met goedpraten Zwarte Piet’

    🙂

  41. @54, verwacht niet van mij dat ik je xenofobe onderbuik ga prikkelen, als het op religie aankomt. Vort, misogyn muisje.

  42. Marc

    Je kan nu dus eerst met recht een uurtje of twee aan me stok slobberen.
    Me beschuldigen van xenofobie terwijl nergens in mijn reacties maar iets erop wijst dat ik een xenofoob zou zijn.
    Je masker is gevallen: just another left-wing bastard how can not accepted the fact that he has lost the game.

  43. Marc

    Over onbenul gesproken zeg.
    Heb ik het over misogynie, nee he maar over xenofobie.
    Sla het woordenboek er eens op na.
    Hoe simpel kun je zijn.

  44. @51
    In 1850 kwam Sint ook met een luchtboot aan dus die stoomboot is er later bijgekomen. Feit. http://www.dbnl.org/tekst/sche039stni01_01/sche039stni01_01_tpg.gif
    Drogredenatie.

    Deze afbeelding is overigens afkomstig uit het boekje St. Nikolaas en zijn knecht van Jan Schenkman. http://www.dbnl.org/tekst/sche039stni01_01/index.php
    Daarin ook prenten van een volwassen knecht . Let even op de kleding. Knecht, want in het hele boekje komt de benaming zwarte piet niet voor.

    Waaruit je zou kunnen concluderen dat die benaming pas later toegevoegd is.

    Dit stuk is overigens bedoeld om de ‘ordinaire’ en sterk polariserende zwarte pieten discussie te ontstijgen zodat we het over de kern en echte problematiek kunnen hebben en dat is racisme, discriminatie en wat mij betreft ook polarisatie.

  45. @60, het toonbeeld van simplisme toon jij, met vrijwel iedere reactie die je hier plaatst.

    Onderstaand citaat is daar een voorbeeld van.

    “Je kan nu dus eerst met recht een uurtje of twee aan me stok slobberen”

    Vort, domrechts muisje.

  46. Marc

    Oei jammer maar je komt er echt niet onder uit, kan je me dom noemen en vort roepen maar helaas blijft een feit dat je mensen onterecht beschuldigd.

    SMD

  47. Feiten gaan je veelal voorbij, Dogen. Je baseert je vooral op aannamen, waarbij je ter plekke “argumenten” bedenkt, om deze als zgn. “onderbouwing” te gebruiken.

    Dat toon(de) je wel aan, gedurende de afgelopen dagen met de interactie tussen ons. Heb ik het gemakshalve verder maar niet over je simplistische beledigingen aan mijn adres, welke ik je (ook nu) retourneer. Alleen die van mij hebben een iets andere verpakking, om het zo maar even te duiden.

    Zoals ik al aangaf, blijf ik ((ook) in deze) bereid om je zo af en toe een paar minuten te geven. Ondanks dat ik al een tijdje klaar ben met je geratel, muisje.

    ps
    “left-wing bastard” zie ik overigens als een compliment, wanneer deze van een zelfbenoemd ‘rechts mens’ afkomstig is.

  48. vele jaren geleden heb ik op de TV een zwart gekalkte Piet Romer zwarte piet zien spel.
    Zyn tenenkrommende krom praten was een belediging voor de zwarte medemens.

    gelukkig zolang we ons nog met deze zaken bezig houden valt de economische crisis nog mee.

Reacties zijn gesloten.