Het Dorp is DOOD !!!

Ik ben , net als in de meeste gevallen  Henk en Ingrid , geboren in een dorp. Een dorp nog zonder supermarkt tot ik zo ongeveer vijf  jaar oud was en waar de kinderen van de twee plaatselijke scholen elkaar nog heerlijk verzuild uitscholden voor “Katholieken- Stinkfabrieken “en ” Openbaren-Stinksigaren” Een dorp waar de mannen s’ morgens op hun fiets richting Melksuiker, Linoleum of Staalfabriek gingen..   En waar je bij het op straat voetballen zo’n 2 keer peer uur opzij moest voor een auto ….

Natuurlijk ook het dorp waar de zonen van de Dokter , de Fabrieksdirecteur en de plaatselijke middenstand wél extra aandacht kregen om naar goed vervolgonderwijs door te stromen en ik als Arbeiderskind alleen maar lastig en moeilijk te hanteren was …. vooral op de momenten dat ik liet zien de antwoorden wel te weten die ” Bertje van de Dokter” niet wist en die vanaf mijn stoeltje achter in de klas uitschreeuwde  ..

De Henken en Ingrids verlangen terug naar het dorp uit de jaren 60 en vroege jaren zeventig en wijten de teloorgang hiervan aan alles wat “Niet Nederlands ” is …

Wat wisten wij toen der tijd van de stad ?? De enigen die wat van de stad vertelden waren Ome Jaap en Tante Trijn , Ome Jaap omdat hij matroos was geweest , tante Trijn omdat ze “van daar “kwam …   Ome Jaap had Tante Trijn op verlof  ontmoet toen ze nog “in het leven” zat , was eerst vaste klant geworden en had haar toen een uitweg en zijn hart aangeboden ..

Op verjaardagen waarschuwde Tante Trijn de aanwezige meisjes altijd voor “Gozers die je allemaal mooie dure dingen geeve , segge dat ze van je houwe , maar je alleen maar voor het raam wille zetten ” . Tante Trijn waarschuwde ze dus , vanuit haar ervaring uit de vroege jaren 30 , voor wat tegenwoordig “Loverboys” heet , maar toen nog gewoon “Souteneur” of “Pooier”… Tante Trijn kwam zelf uit het dorp “Osdorp”  (nu onderdeel van Amsterdam – West ) en was als jonge dorpse deern een makkelijke  prooi geweest voor de Kut-Nederlanders die toen de “genots-industrie” in handen hadden ..

Net als in Tante Trijn’s jeugd haar dorp door Amsterdam werd “geannexeerd ” zijn al de dorpjes en buitengebieden waar de Henkies en Ingridjes opgroeiden geannexeerd door de dichtstbijzijnde “Grote Steden ” . Sommigen letterlijk zoals Kijkduin bij Den Haag of enkele weken geleden nog Rozenburg  bij Rotterdam  maar de meesten door een explosieve bevolkingsgroei en de Vinexwijken waar veel stedelingen naar verhuisden , zoals in Purmerend en Zoetermeer …

Dus ondanks het feit dat de oude winkeltjes en de oude kerk van “het Dorp” nog bestaan en Henk en Ingrid alleen verhuist zijn van Pa en Ma naar hun flatje en later eengezinswoning in “De Nieuwbouw ” wonen Henk en Ingrid niet meer in “Het Dorp ” maar in “De Stad ” met alle bijbehorende problemen .. Natuurlijk vinden Henk en Ingrid dat niet erg als ze naar de Supermarkt gaan , of als de Albert Heijn heel stads tot 10 uur ’s avonds open is ..  Nee , Henk en Ingrid vinden het erg omdat er nu in hun ooit zo veilige dorp word ingebroken  ( Gebeurde vroeger trouwens ook , en toen weet men het aan de autochtone “Kampers” maar dat zijn Henk en Ingrid voor het gemak “vergeten”) , er een coffee-shop is waar hun oudste zoon stoned in rondhangt en er ook mensen met een kleurtje in het dorp zijn  komen wonen … Waarvan de jongens met van die branderige donkere ogen naar hun dochter kijken en de meisje soms zelfs hoofddoekjes dragen . En ondanks de protesten van de omwonenden is het oude kleuterschooltje in het alleroudste stukje “Nieuwbouw” een Moskee geworden ..

Henk en Ingrid hebben helaas mentaal de groei van dorp naar stad nooit meegemaakt en er al evenmin weet van hoe goed ze het hebben in vergelijking tot stadsbewoners op de rest van de wereld ..  En omdat ze natuurlijk Papa Jan en Mama Annie moeilijk kunnen verwijten: “waarom hebben jullie het land volgeneukt !!! ” besloten ze dat het de schuld is van “de anderen”; “Hullie met een kleurtje”dat “Het Dorp”niet langer “Het Dorp” is. Immers ; de verschijning van “Hullie met een kleurtje” viel samen met de dood van “Het Dorp” dus in de logica van Henk en Ingrid moeten “Hullie met een kleurtje” wel schuldig zijn ..

Want Henk en Ingrid beseffen niet dat “onze “Hullie met een kleurtje”” voor een  deel in de zelfde sociale groep terecht zijn gekomen als de groep beschreven in het boek “Ik Jan Cremer “waarbij een jonge Henk zich in de vroege  jaren zeventig aftrok .. De groep waar mijn tante Trijn al in de jaren 30 slachtoffer van was .. De groep waar zo leuk over gevolkstoneeld werd in “Het kind van de buurvrouw ”  En dat de stad waar Jan Cremer zo geil over schreef inmiddels hun dorp heeft ingenomen .. met al die stadse dingen die erbij horen …

Misschien eens een idee voor  SBS6 om een internationale Henk en Ingrid  serie op te starten , lekker internationaal kankeren over hoe slecht alles nu wel niet is , met Amerikaanse Henk en Ingrids die kankeren over de zwartjes die er de schuld van zijn dat hun Town hun Town niet meer is , met Engelse Henk en Ingrids die dat aan Pakis en Jamaicanen wijten , Oude Kibboets Henk en Ingrids die vinden dat de Russische Joden de schuld van alles zijn  ect ect …   Misschien ( een waarschijnlijk ijdele hoop )  zien Henk en Ingrid dan A) in dat ze het veel beter hebben dan de Henks en Ingrids in landen waar sociale programma’s de gevolgen van de verstedelijking NIET ten dele opvingen … B) de problemen die ze zien een intergraal onderdeel zijn van het in de “Grote Stad” wonen C)Wat snikken bij een CD’tje van Wim Sonneveld  is alles wat ze nog van “het Dorp”  rest , Opa Jan’s tuinpad is al lang geasfalteerd , de hoge bomen omgezaagd , en in slagerij “van der Kamp ” zit tegenwoordig Ali’s Halal Supermarktje:  HET DORP IS DOOD !!! ( en over een tijdje Henk en Ingrid zelf ook , wen r maar an )

29 gedachten over “Het Dorp is DOOD !!!”

  1. Nee klopt niet Loverboys zijn geen pooiers, zijn gevaarlijke zwoele jongens die een meisje zo inpalmen, maar dat doen de zwre Hollandse boy natuurlijk niet. 💡

  2. Vroeger had je nog de “vreemde oom”die bokste op een sportschool en wat bijverdiende toch? Maar dat is geen Loverboy. 💡

  3. @Bakra
    Sonnevelds dorp is ook al meer dan veertig jaar oud (de slagerij heette trouwens Van der Ven, maar dit terzijde).
    Waar gaat het eigenlijk over? Er komt geen “allochtoon” in voor:
    http://www.youtube.com/watch?v=LIRmSnhnydo
    In de kapitaalsverhouding wordt voortdurend “ouderwetsheid” geproduceerd en de daarmee gepaard gaande gevoelens van ontheemdzijn (de eigenlijke betekenis van “nostalgie”, een woord dat moedwillig van een negatieve lading is voorzien).
    .
    De sleuteltekst in dit verband

    De bourgeoisie kan niet bestaan zonder de productiemiddelen, dus de productieverhoudingen, dus de gezamenlijke maatschappelijke verhoudingen voortdurend te revolutioneren.

    En verder
    http://www.marxists.org/nederlands/marx-engels/1848/manifest/manif1.htm
    De diagnose van de heren is juist, met hun “therapie” (De Partij) stem ik niet in… 😛

  4. Nolly van der Kluft Schreef:

    @Bakra
    Sonnevelds dorp is ook al meer dan veertig jaar oud (de slagerij heette trouwens Van der Ven, maar dit terzijde).
    Waar gaat het eigenlijk over? Er komt geen “allochtoon” in voor:

    Ik weet dat “Het Dorp”zo oud is Nolly , daarom had ik het ook over het tuinpad van Opa Jan en niet van Vader .. Henk en Ingrid waren de jeugd die bij elkaar klitte in “minirok en beatle-haar “…. Die slagerij , vast een menging van “Van der Ven “en de slagwerkgroep “Slagerij van Kampen” 💡

  5. slagwerkgroep “Slagerij van Kampen”
    Dat dacht ik al 🙂
    en die is weer genoemd naar een running gag uit Kuifje…

  6. Wat een mooi stuk en wat vliegt de tijd! Woon officieel ook in een grote stad, maar in een wijk waarin het toch soms net een dorp is. Het is de gezeligheid/veligheid van een dorp met de gemakken van de grote stad. Ik denk dat dat een ontwikkeling is die op meer plaatsen is gebeurd in Nederland (en misschien wel de wereld).

    Terugverlangen naar opgroeien in een dorp doe ik niet. Verplicht de boodschappen doen bij winkeliers van dezelfde kerk, terwijl het een eind verder lopen was 😛 Maar ja, als hervormde mocht je niet gezien worden bij een gereformeerde of katholieke winkelier. Andersom ook natuurlijk.

    Er waren voor zover ik weet alleen maar blanke mensen in ons dorp. O ja, een maal per jaar kwamen er zigeuners langs, ja zo werden die nog genoemd. Dan gingen de deuren wel op slot. Als er al iemand uit ‘de grote stad’ kwam werd die met de nek aangekeken. ‘Import’ was zowiezo op zichzelf aangewezen, was anders en had andere gebruiken en meningen, waren wel eng. Eigenlijk was dat het probleem in het klein van wat nu in het groot is. Wat toen van buiten het dorp kwam was bedreigend, nu is wat van buiten de landsgrenzen komt bedreigend.

    Gelukkig ben ik intussen die enge wereld ontgroeid. Maar zie om mij heen nog steeds mensen die dat enge denken hebben en vasthouden als hun enige zekerheid. Want anders is nog steeds bedreigend. (zal ik soms ook wel bedreigend zijn 😮 , ben ook anders dan de meeste mensen)

  7. Wat een luxe, een dorp met zuilen!
    Ik woonde, nog geen twintig jaar geleden, in een dorp met maar één zuil: de katholieke. Er waren twee katholieke basisscholen. Kinderen die aan de ene kant van het dorp woonden gingen naar de ene school, alle andere kinderen gingen naar de andere school. Alle kinderen – behalve ik en nog een handjevol kinderen – waren gedoopt en deden communie. Ik en m’n mede-heidenen werden in de klas tijdens catechese door de pastoor genegeerd.
    Pas toen ik zo’n beetje van de basisschool af ging kwam er, na veel gemeentelijk gedoe, een openbare basisschool…
    Ik verlang af en toe heel erg naar vroeger, maar ik realiseer me heel goed dat dit te maken heeft met een verlangen naar een liefdevolle, avontuurlijke, relatief onbezorgde kindertijd, en helemaal niks met hoe de demografie van het dorp eruit zag.
    Hoogstens vind ik het jammer dat er nu veel industrie vanuit Venlo en Blerick (Wildersland) de kant van mijn voormalig woonplaats komt. Maar zelfs dat is vooral een volwassen kijk op de politiek vermengd met nostalgie, en niet zozeer een realistische kijk op hoe het er vroeger uitzag…

  8. Ik ben opgegroeid in een stukje Amsterdam dat ook wel “de streek” wordt genoemd vanwege de vroegere geïsoleerde ligging.
    In de rook van een chemische (geur)stoffenfabriek, een chocoladefabriek, een drukkerij en zo nog wat.
    De vreemde geuren van vroeger, geweken voor de hinderwet. Voor mij zou het nostalgie zijn.

    En de drukkerij is nu een moskee en heeft mijn geboortehuis erbij getrokken.
    God is de grootste!

  9. “HET DORP IS DOOD !!! ( en over een tijdje Henk en Ingrid zelf ook , wen r maar an )”

    Akkoord, maar inmiddels maken ze veel meer door in onze maatschappij dat je lief is.

  10. Arnold J, woonde je in de buurt van Sloterdijk? Of in de Spaarndammerbuurt? Gewoon nieuwsgierig.

  11. tsja ik zit 99% van de tijd met een writersblock hoor zo makkelijk als jullie het uit de pen krijgen gaat het niet bij mij

  12. Midden jaren zestig verhuisde ik van een bevindelijk Gronings dorp naar de strafkolonie Veenhuizen waar mijn vader Ambtenaar 1e Klasse werd.
    Ik weet nog hoe ik me verbaasde over de Wereld toen ik er nog maar net woonde: Voor het eerst in mijn leven zag ik er een echte Neger, een mens die op mijn oude school in Bedum werd voorgesteld als een `uitheems ras’, en dat ik kende van onduidelijke plaatjes uit schoolboekjes.

  13. @Heks
    Andere kant van de stad…. Aan de Amstel
    @17
    “Mijn eerste neger” stond voor mijn klas… 😆

  14. Doet me denken aan Herman Finkers met
    Man uit dorp belt politie:
    “Daar loop hier een zwarte ”
    “ik denk ik zeg het maar even”

  15. #19. fijn, bedankt voor de verbetering. ben er een beetje uit :-). Jean Ferrat, is trouwens ook exit.

    of niet? maar fijne muziek. (vroeger).

  16. Het dorp is niet dood! Zeker ten oosten en ten noorden van Amersfoort zijn nog veel dorpen. Over Limburg en Brabant kan ik niet goed oordelen.

    Kijk eens met een geografisch oog. Dorpen met 3 tot 5.000 inwoners zijn in deze contreien niet zeldzaam. De dorpen vervullen een streekfunctie voor het omliggend platteland. Huisartsen, supermarkt en slager zijn hier te vinden. De werkgelegenheid is kleinschalig. Grote bedrijven, melkfabriek etc., zijn in de jaren zestig al vertrokken. De inwoners zijn wit, ook de buitenlanders (een enkele pools gezin). Woningbouw vindt mondjesmaat plaats. Veel bevolkingsgroei is er dus niet.

    Cultureel is het dorp zeker niet dood. Kijk maar eens met hoeveel plezier oude gewoonten gevierd worden. Denk aan paasvuren, tentfeesten en kermis. Paasvuren en kermis (oogstfeest!) zijn relicten waarvan de oorsprong terugvoert naar de donkerste tijden. Ook sociale verbanden blijven, soms krakend, bestaan. De trots van het dorp is het openluchtzwembad. Met behulp van gespaarde dubbeltjes&kwartjes en een landschenkende gulle boer is door & in het dorp in de jaren ’70 eigenhandig een zwembad gebouwd. Ondanks een tegenstribbelende gemeente is het zwembad iedere zomer open. Sterker ieder jaar wordt het door vrijwilligers een stukje uitgebouwd.
    Ook of moet ik zeggen juist in de hoofden van de (oud-)inwoners is het dorpsgevoel heel sterk. Ieder feest of gebruik wordt aangewend om het dorpsgevoel aan te vullen of te verversen. Dit drijft soms ver van z’n oorsprong. Mijn inziens moet het succes van de Zwarte Cross mede aan het dorpsgevoel toegeschreven worden.

    Is er dan niets aan de hand? Jawel het dorp verandert van gezicht. Het dorp vergrijst ongelooflijk snel. Ga eens naar een familiefeest. De gemiddelde leeftijd is ondanks een enkel kleinkind boven de zeventig. Kinderen moeten in de stad wonen want daar worden de woningen gebouwd. Op boerderijen komen rijke ¨westerse¨ pensionada’s te wonen. Boeren kunnen steeds minder als hoeksteen van het dorp functioneren. In de door de wereldeconomie voortgedreven landbouw is grootschaligheid troef. Gebouwen, landschap en machines alles wordt groter en eentoniger.

    Kortom het leven in het dorp is goed. We zijn gezellig onder elkaar. Echter boven de horizon verschijnen in de verte donkere wolken. Wat betekent dit voor het dorp en haar inwoners? Dan belt bij Henk en Ingrid een geblondeerde handelsreiziger in slechte ideeen met zijn uitleg aan.

  17. Nou is het maar de vraag aan welke kant van Amersfoort je woont, HanzChristian… 😆
    Maar mooie en rake kanttekening van Piotr, zeker. Zou een apart stuk kunnen zijn.

  18. Pingback: Weesper moppen – Krapuul

Reacties zijn gesloten.