Pabo wil MBO’ers weren – omgekeerde wereld

MBO’ers die de Pabo gaan doen bakken geen reet van de taal- en rekentoetsen. Daarom wil de Pabo de MBO’ers “weren“.

Ik zal even uitleggen hoe dit zit. Als jij niet slaagt voor de taal- en rekentoetsen van de Pabo dan heb je gewoon een kut-opleiding gehad. Voorbeeld van een kut-opleiding: mijn eigen lagere school. Toen ik na een Jenaplanschool ergens in een achterbuurtje naar het gymnasium ging, kende ik het alfabet niet, wist niet wanneer een woord op een D of op een T eindigde, en kon ik niet rekenen.

3 bijlessen later kon ik het wel. Blijkbaar bakten die lui op die Jenaplan er niet veel van. Sowieso was die onderwijzer een eikel.

Die MBO’ers krijgen blijkbaar vergelijkbaar abominabel onderwijs, en blijkbaar krijgen ze er nog een hele MBO opleiding achteraan waar ze die vaardigheden blijkbaar niet hoeven te beheersen. Ja en dan zak je dus voor die toetsen van de Pabo. Maar ligt dat aan die MBO’ers? Ik zeg nee. Het ligt aan waardeloos onderwijs.

Iedereen kan leren lezen en schrijven en rekenen. Voorbeeld 2: de eerste vrouw waarmee ik samenleefde had een opleiding die nog minder was dan de mavo. Vraag niet hoe het kan maar het kon. Zij wou ook Pabo doen. Zij moest een toelatingsexamen doen waarvoor ze echt op gruwelijke wijze jammerlijk faalde.

Toen heb ik haar dus maar even geleerd hoe je moet rekenen en schrijven. Jaar erop werd ze aangenomen op de Pabo. Die geeft inmiddels alweer 20 jaar les aan groep 8 of zo, of hoe heet het.

Kortom: de Pabo moet geen mensen weren, maar mensen moeten leren rekenen en schrijven.

Het is een bekend probleem, mensen die niet kunnen schrijven. Wij hebben hier op de site zelfs een ondergrondse spellingscorrectie. Dat wil zeggen als het echt niet om aan te zien is dan passen we het even aan zodat de reageerder niet zo gruwelijk voor lul staat.

Voor de meeste schrijvers op het internet zou je een vuistregel kunnen afspreken: schrijf op wat je denkt en voelt en verander vervolgens alle woorden die eindigen op een D in woorden die eindigen op een T en vice versa. Het internet zou er zoveel mooier van worden.

Maar zonder gekheid. Hoe moeilijk kan het in godskristusnaam zijn om mensen te leren rekenen en schrijven. Onmogelijk blijkbaar.

Gadverdamme.

P.S. je zal altijd zien in dit soort pedante verhaaltjes over mensen die niet kunnen schrijven dat het propvol gruwelijke taalfouten zit. Ik distantieer mij hiervan en gooi dit ongeredigeerd in de ether. Sue me.

18 gedachten over “Pabo wil MBO’ers weren – omgekeerde wereld”

  1. Ong. een kwart van de leraren voor de klas hebben geen kwalificatie om les te (mogen) geven. Het niveau (van de leerlingen) blijft derhalve dus ook enorm laag.

    Nederland Kennisland? Dat stopte toen die verrekte modulen werden ingevoerd.

  2. Twee keer blijkbaar in een zin is meer een kwestie van stijl, daar hoeven ze bij de kweekschool al helemaal niet op te letten. De rest rekenen we goed.

  3. Het zit zo, voor rekenen heb je rekenmachientjes en voor taal heb je de spellingscontrole. En als je dan een beetje wilt bezuinigen, tja, dan zijn taal en rekenen als eerste de pisang.
    Tegenwoordig schrijft toch bijna niemand meer fatsoenlijk Nederlands. Het interesseert ook niemand meer iets, lijkt het.

  4. Tja, als je voor babysitter hebt doorgeleerd op MBO-niveau, hoeft je reken- en taalvaardigheid niet zo hoog te zijn. Als deze studenten dan toch een PABO-opleiding willen volgen, zullen ze ergens bijgespijkerd moeten worden.

    Dat neemt niet weg dat het onderwijsniveau in het algemeen bedroevend lijkt. Zo luidde recentelijk een bericht op nieuws.nl:

    “Als het aan de vrouwelijke kieziers ligt, krijgt Wilders 30,2 procent van de stemmen. Bij de mannen is Wilders minder populair en zou hij 17,3 procent van de stemmen krijgen. Opgeteld zou het betekenen dat de PVV 47,2 procent van de stemmen krijgt en dus de grootste partij is.”

  5. @tijlvandam
    Dat ze die twee getallen niet kunnen optellen is nog tot daar aan toe, maar het idee dat je ze überhaupt dient op te tellen is waanzinnig.
    Of mis ik de grap als ik er zo serieus op inga?

  6. @Arnold,

    Het minieme onderdeel van het bericht stikt van de fouten. Dat is zeer droefmakend. Het bedenkelijkst is natuurlijk het idee dat je de getallen kunt optellen. Maar ook ‘kieziers’ klopt niet.

  7. Spellen leer je op de lagere school. Het probleem van de meeste mensen is, dat ze alles wat ze geleerd hebben na een jaar weer vergeten zijn. Ze studeren zich suf van proefwerk naar proefwerk, tot ze uiteindelijk overal een voldoende voor hebben gehaald, en dan weten ze nog niks.
    Spellen is een kunstje. Op de lagere school leer je een paar kunstjes, dus als je daar les wil geven, moet je feilloos een kunstje kunnen voordoen. Ik denk dat het beter zou zijn van tijd tot tijd het IQ te testen en aan de hand daarvan te beslissen of iemand door gaat. Bijspijkeren kan altijd, maar het is zonde van het lesgeld om iemand die niet kan nadenken op te leiden op HBO niveau.

  8. De verstomificatie van het onderwijs is een logische ontwikkeling , de lagere kastes zijn van de jaren 60 tot 90 afgeroomd en de omhooggetrokken “doorlerende arbeiderskinderen “hebben zich trouw bij de “heersende klasse” gevoegd via de gevestigde partijen .. Nu de “heersende klasse ” weer groot genoeg is om de plebs in toom te houden wil je in de lagere kastes geen opgeleidde mensen met kennis van dingen als geschiedenis meer hebben , vooral omdat de baantjes om ze mee zoet te houden al op zijn ….

  9. Indertijd, toen ik net op de HTS zat, werd er gezegd dat de meeste LTS-MTS-ers af zouden vallen gedurende de studie. Van de MAVO-MTS-ers was dit iets minder, de HAVO-ers waren nog wat beter en de VWO-ers zouden het er het best van af brengen. Ik vraag me tot de dag van vandaag af of dit nu werkelijk zou is. Ik weet van een paar LTS-MTS-ers dat ze in 4 jaar de HTS zijn doorlopen. En menig VWO-er verbleef er vijf of zes jaar.

    En IQ: wat zegt dat nu helemaal? Je kunt feiten ophoesten die je ergens hebt opgeslagen. Iemand met een hoog IQ hoeft helemaal geen intelligent persoon te zijn in mijn ogen.

    Wat hierboven al eerder is geopperd: het ligt lang niet altijd aan de leerling dat hij/zij niet meer vaardigheden heeft ontwikkeld. Soms is de leerling niet zo denderend, maar ook vaak is er wel wat op de school op te merken.

    Een blik op de MTS waar ik vroeger naar toe ben gegaan: met dank aan de zucht naar leerlingen ging het niveau van het onderwijs steeds verder onderuit. Dat werd bevestigd door mijn lerares Duits die ik op de open dag van de school wel eens sprak.

    Rekenmachines: daar kan menig mens niet mee omgaan, omdat ze de rekenregels niet kennen.

    En dan off-topic: van een navigatiesysteem worden de meeste mensen ook bepaald niet slimmer. Blind rijden op de info uit een apparaat. Daarmee doe je helemaal niets van de omgeving op en kun je er al tien keer langs zijn gekomen zonder te zien wat er aan weerszijden van de weg is.

    Terug naar het onderwerp: een MBO-er kan en mag best naar de PABO.

  10. @Jan Fré,

    ‘Een MBO-er kan en mag best naar de PABO.’

    Maar stel dat een MBO-er nauwelijks kan schrijfen en rekenen. Dan moet hij/zij dat toch ergens leren. Waar moet de leerling dat doen? Moet de PABO extra cursussen aanbieden? Of moet een ‘tussenschool’ voor het bijspijkeren zorgen?

  11. Wat spreekt er tegen om het eerste halve jaar van de PABO-opleiding te besteden aan rekenen en spelling? Niet alleen voor de doorstromers van het MBO, ook de spelling en uitdrukkingsvaardigheid van menig een academicus is tenenkrommend. De aangaande onderwijzers hoeven taal en rekenen maar een weinig beter beheersen dan hun aanstaande leerlingen. Dat lijkt me in een half jaar toch realiseerbaar.
    Het is ook bitter nodig. Hoe moeten leerlingen (toekomstige onderwijzers?) rekenen en taal leren beheersen als hen niemand die correct kan bijbrengen?

  12. Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom iemand eerst een beroep wil leren ( MBO ) en daarna voor de klas wil staan. Het zou misschien nuttig zijn als je een beroep leert, dan gaat werken en daarna je opgedane kennis gaat overbrengen op leerlingen die ook een beroep aan het leren zijn. Overigens ken ik iemand die 2 HBO opleidingen achter elkaar plakte en vervolgens na een half jaar stage besloot dat het onderwijs toch niets voor haar was.

Reacties zijn gesloten.