De Strijd tegen de Groepsdwang

Groepsdwang; het is echt vreselijk. Dat heeft Femke Halsema goed gezien.

Ik weet alles van groepsdwang: ik bezocht 7 jaar lang een school die werd bevolkt door kinderen van artsen, advocaten, burgemeesters, natuurkundigen, rechters en noem maar op. Ik kan me nog uitstekend herinneren dat ik werd geacht om kleding te dragen van o.a. de volgende merken, Nike, Tenson, en LaCoste. Als je geen kleding had van dit soort merken dan hoorde je niet bij de groep. Je was een outcast. Op het schoolplein stond je bij de andere outcasts en dat was het dan; je jeugd.

Dat is een voorbeeld van groepsdwang die niets met religie te maken heeft, maar wel 100% groepsdwang is. En dat op een school waar kinderen worden opgeleid om zelfstandig na te denken en zelfstandig een mening te vormen. Het belangrijkste wat we op die school leerden qua religie was dat het belachelijk was en dat er godzijdank een einde aan was gekomen dankzij de verlichting.

Kan je nagaan hoe erg die domme religieuze mensen lijden onder groepsdwang, als het bij deze intelligente a-religieuzen al zo erg was met hun hockeysticks en plooirokjes.

85% van de wereldbevolking is religieus. Ik dacht trouwens dat het veel meer was maar dat terzijde. Die 85% van de wereldbevolking heeft dus te maken met groepsdwang met een religieuze achtergrond.

Vreselijk.

Die 85% van de wereldbevolking is zielig en moet geholpen worden.

En daarom zeikt Femke Halsema dus over hoofddoekjes.

12 gedachten over “De Strijd tegen de Groepsdwang”

  1. ” Op het schoolplein stond je bij de andere outcasts en dat was het dan; je jeugd”

    Dit is vreselijk en heeft alles mee te maken met de principes dat PVVD in Nederland steeds verdedigen en in de praktijk verwezenlijken: de uitsluiting.

    De uitsluiting als nationale Nederlandse Politiek principe waarop bijvoorbeeld de regering Bruin I wordt gebouwd.

    Uitsluiting voor moslims, buitenlanders, andersdenkenden enz.

  2. Uitingen van diep geloof in de openbare ruimte betekent in Nederland in de eerste plaats: paginagrote advertenties in de pers; STERreclame; billboards langs straat en weg; reclamepopups op een website; enzovoort enzovoort.
    En het diepste geloof dat het regiem te uiten heeft is dat in de Markt die alles goed maakt maar die wel steeds een helpend handje nodig heeft van de belastingbetalers.

    En de eredienst bestaat onder andere uit jennen op schoolpleinen.
    Ik hoor de zogenaamde bestrijders van godsdienst in de openbare ruimte nooit over dit geloof mekkeren. Omdat het natuurlijk ook hun geloof is. Het geloof van Femke “ik hou zo van winkelen” Halsema, bijvoorbeeld.

  3. We gaan weer jijbakken. Die 15% die niet gelooft, die is pas zielig, die heeft ook te maken met groepsdrang, en die 15% is extra zielig want die weet ’t ook. Die andere 85% is ook zielig, maar is nog onwetend van de eigen zieligheid, en dus extra zielig, want ze zijn ook nog dom. Help, de hele mensheid is niet alleen zielig maar extra zielig!

  4. Ja dat was ik vergeten op te schrijven die 15% heeft hoogswaarschijnlijk ook te maken met groepsdwang.

    Kan je nagaan hoe vreselijk die groepsdwang is. 100% van de mensen heeft er last van!

  5. Het verschil is dat de zgn “ongedwongen” diep in ontkenning zijn over de dwang waaraan ze onderhevig zijn EN dat ze uit een soort misplaatst suprioriteitsgevoel denken dat slechts de uitingen van hun groep in de openbare ruimte zichtbaar mag zijn … dus niet alleen groepsdwang maar ook nog een dwingende groep zijn , wow is dat niet precies wat ze de andere 85% verwijten ???

  6. Jente, ja, school was een hel in dat opzicht, leren vond ik leuk, maar die bijverschijnselen van andere kinderen die naar deden omdat hun ouders het beter hadden was 🙁 Toen leerden ze al dat als je maar gelijkgestemden zoekt, waar dan ook voor, of je wel of niet gelijk hebt, dan ben je sterker. En de ‘sukkels’ stonden aan de zijlijn.

    Maar nu ik ouder ben, ben ik blij met mijn anderszijn. Zit niet in het circuit van de mensen die allemaal uit dezelfde mal lijken gekomen. Ik voel me vrij 😎 Slechte jeugd gehad, maar was ergens goed voor. Heb er karakter van gekregen en kan de hele wereld aan 😈 Dat moet ik van die groepswatjes nog zien.

  7. ik vraag mij trouwens af , mogen de kinderen van Femke wel van haar met die enge hoofddoekmeisjes spelen ? 💡

  8. Stel je voor dat je zelf mag bepalen of je zielig bent. Zo steekt de marktgodsdienst niet in elkaar! Zou een mooie individualistische bende worden.

  9. Een grappig zijeffect van de consumoreligie is dat wereldwijd de plaatselijke groepsdrachten , waar een paar duizend mensen per klederdracht in liepen , verdwijnen en dat mensen in plaats daarvan hun individualiteit uiten met petjes van de New York Yankees ( over een op het voorhoofd geplaatst “teken van het beest gesproken 💡 ) die precies het zelfde zijn als de petjes waarmee miljoenen anderen hun individualiteit uiten ………….

  10. Vooral die blauwe spijkerbroeken ja. Zitten ook zo prettig maar niet heus.

  11. Dan heb ik gelukkig op een leukere school gezeten.
    Daar had je naast de door jou genoemde sociale schoolklasse van hockey en LaCoste ook andere klassen hoor. De klasse van zwarte kleding en Robert Smith-haar, de klasse van boerenbloezen en Zündapps, blijkbaar trok dat gymnasium allerlei volk. En het gekke was de groep werd vooral gedefinieerd door het afzetten tegen de anderen.

    Ik had piekhaar, KISS badges en Madness-buttons op mijn spijkerjasje en dure Adidas-schoenen aan mijn voeten en zwierf van clubje naar clubje. Het moment om te gaan was voor mij altijd het moment dat een groep gezamenlijk een andere groep waarin ik ook vrienden had ging afzeiken.

    Ik had toen zeker niet het gevoel heel individueel en bijzonder te zijn en mijn streven was ook niet om dat te worden. Het vloeide meer voort uit mijn drang om bij alle groepjes tegelijk te horen omdat in ieder groepje hele leuke, grappige (of mooie ) individuen zaten waar ik wel graag bij in de buurt was.

Reacties zijn gesloten.