Kan een Christen nou wel of geen Wilders stemmen?

KlederdrachtIs dat een geloofskwestie of een gewetenskwestie voor een christen? Als je letterlijk naar de Bijbel kijkt roept de bijbel immers ook op tot elimineren van anders gelovigen. In de Bijbel gaat het voor een groot deel over geweld, etnische zuiveringen, rituelen, verkrachting en het houden van slaven wordt gepredikt. Het land uitzetten van die gene die in een andere god geloven is in de Bijbel eigenlijk nog een zeer vredelievende daad. Dus kan een Christen dan geen Wilders stemmen omdat zij eigenlijk een zelfde soort boek aanhangen als de Koran? Of past de Bijbel juist heel goed bij het gedachtegoed van Wilders?

Wilders in Nederland natuurlijk bekend als de Messias van ‘joods-christelijke traditie’. Hij heeft ook al heel wat zieltjes in de Nederlandse Bijbelgordel weten te overtuigen van zijn PVV. Denk bijvoorbeeld aan de grote winst die hij in Urk behaalde bij de Europese verkiezingen. Ruim 12% van deze stemmen kwam van mensen die normaal SGP of CU stemt.

Als ik deze dingen lees en door mijn gedachten laat gaan vind ik het allemaal maar verwarrend. Geert Wilders met al zijn haatzaaien over moslims en de islam heeft affiniteit met Joods christelijke tradities en mensen uit plaatsen als Urk waar de vrouwen nog met allerlei vreemde hoofddoeken en deksels rondlopen? Zou Geert Wilders voor deze vrouwen ook een kopvoddentax invoeren?

Op de vraag of een christen nou wel of geen Wilders moet stemmen kan ik alleen zeggen dat ik hoop dat een christen voor naastenliefde kiest en niet voor etnische zuiveringen. Dat een christen voor liefde kiest en niet voor haat. “Heb u naaste lief als uzelf”. Dat een christen stemt in landsbelang en niet alleen uit geloofsfanatisme. Want laten we wel wezen, extremisten daar zitten we hier in Nederland toch niet op te wachten? Van welke kant het dan ook mag komen.

13 gedachten over “Kan een Christen nou wel of geen Wilders stemmen?”

  1. Een antwoord op deze vraag lijkt me vrij duidelijk: nee.

    Ik heb ook nog een andere vraag aan christenen; zou Jezus Christus op Wilders stemmen?

  2. @1: Voor ons is dat duidelijk. Voor het CDA en de bijbelgordel in Nederland is Wilders kennelijk wel een optie. Dat hebben we de afgelopen tijd kunnen zien. Balkenende zal zo ook serieus gaan overwegen om met Wilders te regeren.

    Op je vraag of Jezus Christus zou stemmen op Wilders zou ik zeggen nee. Jezus hield namelijk van iedereen. Tenminste zo lezen we dat in de bijbel.

  3. Beste Zwartschapie, op wie je stemt is een gewetenskwestie. Wel denk ik dat een christen zou niet op de Duivel mogen stemmen,dus….

    Mogen er toch “christenen” zijn die op hem zouden willen stemmen, dan beseffen die personen zeker niet dat ze voor en op de HAAT stemmen.

  4. @6Nakkal: Ik wou dat de gemiddelde Christen inderdaad ging nadenken hierover. Ik hoop dat ze die overwegingen gaan maken die jij ook maakt.

  5. De Gristenen en vooral de katholieken zullen haast wel moeten. In een tijd waarin katholieken, homo’s de hostie weigeren en er allerlei verhalen over misbruik door katholieke priesters naar boven drijven, is de PVV de partij (of beweging?) die hoofddoekjes wil verwijderen, maar kruisjes bewaren. Die behoren tot ‘onze traditie’. Nou daar zijn we dan mooi klaar mee.

  6. @8: misschien moet je dan in het belang van je land gaan nadenken en niet je geloof?

  7. @9: Gaat mij erom dat op hetzelfde moment dat Wilders, uit pure opportunisme denk ik, na het verbod op de hijab, snel roept dat zo’n afschaffing van een religieus teken, vooral niet geldt voor kruisjes en keppeltjes. Want: ‘O o, straks mis ik de christenen en joden die op me denken te stemmen’. En dat op een moment dat juist de vertegenwoordigers van die christenen zich langs alle kanten schuldig maken aan discriminatie van homo’s en (in ieder geval in het verleden) kindermisbruik.
    Het geeft aan hoe duidelijk Wilders een groep discrimineert: “Het maakt niet uit wat je doet, homo’s uitsluiten doen de meeste religies, zolang je maar geen moslim bent”.

  8. @10: mjah nou ik vind het uberhaupt nogal beroerd als homo’s in een religie discussie worden betrokken. Religie is een keuze homo zijn is een geaardheid.

  9. Jezus Christus, waar zijn we mee bezig!
    Terwijl Wilders in Londen bezig is heel Nederland internationaal naar de klote te helpen met zijn Islamfobie, blijken de Katholieken bij een nationale verzekeraar een soort premie te betalen die hen verzekert tegen claims van misbruikte kinderen door hun priesters. Zie: http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_125207.z24/Aegon_verzekert_seksmisbruik_Kerk_voor_een_miljoen.html
    Tevens blijft de een of andere pastoor homo’s discrimineren.

    En nog even wat anders, wat is dat voor handgebaar dat de ondersteuners van Wilders in Londen gebruiken? Een soort Hitlergroet maar dan met alleen de wijsvinger uitgestoken. Zie de foto’s op Telegraaf.nl

Reacties zijn gesloten.