Landelijke invoering fiets-kenteken goed idee

CHAOS
CHAOS

Fietskenteken moet chaos tegengaan” lezen wij in het Parool. En ja, dat zijn wijze woorden. Wie wil er immers chaos? Mogelijk wil u dat, maar Hardwerkende Nederlanders houden niet van chaos. Chaos moet kapot. Sowieso is fiets-chaos natuurlijk altijd zo’n beetje het ergste wat er is. Maar waarom denken die Amsterdammers altijd dat ze uniek zijn? Wij provincialen kennen dit probleem even goed.

Daarnaast zijn er altijd snoodaards op fietsen met kwade bedoelingen, welke te allen tijde bestreden dienen te worden. Fiets-chaos is de oppassende burger een doorn in het oog. Nog niet zo lang geleden zag ik bijvoorbeeld op de TV een Limburger die naar een fiets-chaos van een stuk of 5 fietsen wees, als antwoord op de vraag wat de PVV voor hem als Limburger zou gaan oplossen, als dank voor zijn PVV-stem.

Maar goed een kenteken voor fietsen is natuurlijk volstrekt nutteloos wanneer dit alleen wordt toegepast in Amsterdam. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met ons, toeristen, wanneer wij per fiets Amsterdam wensen te bezoeken? Niet dat dat gaat gebeuren, maar toch: het gaat om het principe.

Onlangs nog werd te Amsterdam een toerist van zijn fiets af geslagen door ordehandhavers toen hij per abuis op een verkeerd stukje asfalt reed. Dit soort uitwassen kunnen pas goed de kop in worden gedrukt met een op ordentelijke wijze ingevoerd kenteken-systeem voor fietsen, mits, en daar draait het natuurlijk om, en daarom is het vreemd dat in het voorstel in het Parool hier niets over te vinden is, de fiets naast van een kenteken ook wordt voorzien van een deugdelijke nummerplaat.

Natuurlijk zijn er altijd mensen die bij het horen van het woord “nummerplaat” in combinatie met “fiets” onmiddellijk over “Colijn” en “Auschwitz” gaan roepen, hiermede zichzelf direct diskwalificerende.

Nu we het toch over Colijn hebben: het is wellicht een goed idee om gratis fietsen te voorzien van een afwijkende nummerplaat zodat iedereen kan zien dat het vervoermiddel gratis verstrekt is. Er zijn immers veel mensen die denken dat anderen altijd alles gratis krijgen. Asielzoekers bijvoorbeeld, en uitkeringsgerechtigden. Laten wij niet langer om de hete brij heendraaien en gewoon dit soort zaken benoemen. Nummerplaten op fietsen kunnen hierbij een welkome aanvulling zijn.

Nummerplaten en kentekens voor fietsen, daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan, dat bij voorkeur jaarlijks ten kantore van een nieuw op te richten organisatie kan worden voldaan, of via het internet middels DIGID.

Terwijl ik dit allemaal opschrijf begin ik het idee bij nader inzien toch wat minder leuk te vinden. Om het leuker te maken zouden we een nummerbordsysteem naar Amerikaans voorbeeld kunnen invoeren. Dat je dus zelf mag bepalen wat er op komt te staan. Op mijn nummerplaat zou dan b.v. “FU FRED TEEVEN” komen. Of “ZAK IN DE STRONT RUTTE”.

Dan lijkt het me dus wél leuk.

30 gedachten over “Landelijke invoering fiets-kenteken goed idee”

  1. Een fietsplaatje met een gat erin liet vroeger zien dat je je fietsplaatje-leges niet kon betalen en dus een armoedzaaier was ….

  2. Wat ben ik blij dat iemand eindelijk dat grote maatschappelijke probleem, die gesel van iedere hardwerkende en Telegraaflezende Nederlander, van fietsoverlast eens benoemt en wil aanpakken!
    Samen met de vraag of je op de A6 tussen Lelystad en Emmeloord ’s nachts om half drie 130 mag scheuren en of je ongelimiteerd in de eenmanskroeg mag zitten paffen is dat probleem van die drie fietsen op een berg natuurlijk wel het grootste, dringendste maatschappelijke probleem.
    Naast uiteraard de vuurwerkoverlast. Want als de hardwerkende Telegraaflezende Nederlander iets haat is het wel overlast.
    Overlast veroorzaakt door een ander welteverstaan want zelf veroorzaakt de hardwerkende Telegraaflezende Nederlander nooit overlast.

  3. hear hear, ik vind het een prachtig plan

    Bij een fietskentekenplaat hoort een fietsbelasting.
    Liefst gekoppeld aan een verplichte fietsverzekering.
    De opbrengsten komen ten goede aan het maken van fietspaden en het bouwen van fietsparkeergarages.
    Voor de hummers onder de fietsen; de bakfietsen wordt een extra belasting geheven en een verplicht bakfietsrijbewijs ingevoerd.

  4. Dan zie ik ook graag dat (buitenlandse) toeristen in Amsterdam geen toestemming meer krijgen om te fietsen en allochtonen pas vanaf de vijfde generatie op een Nederlands rijwiel mogen plaatsnemen.

  5. ” Laten wij niet langer om de hete brij heendraaien en gewoon dit soort zaken benoemen”
    Helemaal mee eens! Dus ik stel de vraag maar:
    Horen vrouwen eigenlijk wel op een fiets? Weten zij wel wat ze daarmee doen. Het is een vorm van onzedelijk gedrag. Vooral die jonge eerste jaars studentes met de korte rokjes of afgeknipte spijkerbroeken met binnenzakken die er onderuit piepen weten niet wat ze met rechtgeaarde man doen. Dat lokt reacties uit.

  6. @5 . mag mijn vrouw wel in haar rolstoel blijven of geld de vijf generatie regel daar ook … Trouwens ik mag dan geloof ik zelf niet fietsen , want mijn Oma’s grootvader was Belgisch

  7. @7 regels zijn regels, als we nu al gaan proberen daar uitzonderingen op te maken dan heb je binnen de kortste tijd chaos. Dat is niet wat we willen in Nederland. Overigens zou ik niet zo pronken met je Belgische roots. Dat valt slecht. We hebben jullie niet voor niks weggegeven aan de Fransen.

  8. @6, ja, en we hebben gisteren allemaal van dolgedraaide kleine jongetjes neuker Piero Corsi in Italië kunnen vernemen dat vrouwen geweld en verkrachting tegen hen zelf uitlokken.
    Overigens neem ik aan dat (ehemalig HJ-mitglied) Vaticaan-Führer Ratzinger dat onderschrijft aangezien ik nog niet gehoord heb dat ie Corsi de wacht heeft aangezegd.

  9. Als hardwerkende Telegraaflezende Nederlander heeft u wel dit gelezen:

    ” Vrouwen halen het slechtste van het mannelijke instinct naar boven, en dat leidt tot geweld en seksueel misbruik. Ze zouden zichzelf eens serieus moeten afvragen: hebben we hier misschien om gevraagd?”

    Maar dit staat ook in uw Dagblag van vandaag:

    Ernesto Palletti, de bisschop van La Spezia in Ligurië, heeft de priester bevolen het manifest te verwijderen, meldden Italiaanse media. Corsi deed dat en kondigde vervolgens aan ontslag te nemen en heeft zijn verontschuldigingen aangeboden.

    http://www.telegraaf.nl/buitenland/21184668/__Woede_om_boodschap_priester__.html

  10. @10, Dat had ik inderdaad door alle drukke werkzaamheden nog niet vernomen. Zou het dan tóch nog wat worden met die kerk na al die honderden jaren als het om beschaving gaat?

  11. en by de inburgeringscursus het hollandsch fietsrybewys;
    vooruit, achteruit en met losse handen.

    id harehoogheid beatrix ook niet een soort allochtoon daarom een allochtonenplaatje met kroontje

  12. Van fietsenkentekenplaten naar fietspadenbelasting.
    Ja, aangezien het bezit van een auto onbetaalbaar aan het worden is, vreest men dat de fiets een goede en een goedkope alternatief is, wil men ook fietsers leegzuigen.
    Als iedereen gaat fietsen ontstaat er inderdaad chaos.

  13. Als ze nu eerst zorgen dat er genoeg fietsenrekken komen. Dan kunnen ze van mij part een fiets belasting invoeren, met daarbij een belasting plaatje gekoppeld aan het framenr, net als vroeger, zodat de fiets als “gebruikt” geregistreerd staat en er een jaarlijks bedrag betaald moet worden, zeg 20 euro per jaar, zodat als de fiets niet meer gebruikt word mensen zelf zorg gaan dragen voor de afvoering van de fiets of hem binnen zetten. Dan kunnen ze alle fietsen zonder belasting plaatje makkelijk weg halen en desnoods als het een wrak is meteen vernietigen. Dit lijkt mij een veel betere oplosssing dan maar gewoon boetes uitdelen want daarmee los je niet het fiets parkeer probleeem op.

    Het is altijd zo makkelijk om iets maar het slechtste idee te noemen (zoals sommige sites het noemen) maar kom dan ook met een beter id want het probleem in amsterdam is groot…

  14. @17 dank voor deze reactie, op @4 gaf ik aan dat het lang niet zo een gek plan is. hoewel het een ‘minor problem’ is in een land ‘in crisis’ zie ik en ervaar ik als Amsterdammer de ellende van de chaos en overlast van geparkeerde fietsen.

    Door de explosieve groei van brommers is er nog minder vrije ruimte op trottoirs dan voorheen. De stad binnen de ring is niet gebouwd op het autobezit en gebruik en zo langzamerhand kan je spreken van een fiets- en brommer infarct.

    De paar doorgaande fietsroutes functioneren redelijk maar zijn doorgaans te smal en overvol. Fietsfanaten brommertuig en bakfietsbitchen vechten om hun deel van de ruimte zowel op fietspaden als op de stoep. Wandelaars raken in de verdrukking en moeten zigzaggend hun weg vervolgen dankzij achteloos geparkeerde vervoersmiddelen en regelmatig obstakels tegenkomen waar de stadsdelen precariorechten voor vangen dus toelaatbaar zijn. Maar zoals gezegd het is niet een onderwerp waar ‘de politiek’ iets mee heeft.

    Hang een belastingplan aan fietsen dan worden de raadsleden in hun permanente winterslaap wel wakker om ook wat er over te zeggen.

  15. `@18 , buiten die stad gaan wonen mischien een idee ???
    😛 Hier in Den Haag gaan brommers gewoon met de auto’s mee , en heb je alleen in het centrum wat overmatige drukte en verder langs ieder doorgaande weg goed onderhouden fietspaden ..

  16. @19 Maar jij woont in een dorp waar de PVV een doorwrochte mening heeft over het over het autoverkeer op de zandwegen richting Madurodam en het strand.
    Ik woon in een stad waar al decennia PvdA en GL iets roepen maar geen daden hebben.

    Jij bent gezegend met de PVV ik moet het doen met wat roeptoeterij in de marge van de VVd raadsleden die tegen autotje pesten zijn en zo. Maar zelf ook niet met enige oplossing komen anders dan bomen kappen tbv parkeerplaatsen en fietspaden aanleggen ten koste van de trottoirs

  17. @21 Het feitspadenbeleid is al 10 jaar terug ingesteld , pre PVV dus , net als die ondergrondse vuilcontainers waar de PVV zo tegen ageerd , Voor mijn werk fiets ik dagelijks door Rijswijk , met een Onafhankelijk Rijswijk, VVD, PvdA en CDA College, zodra je daar binnerijd heb je meteen slechte fietspaden die in tegenstelling tot Den Haag als Allerlaatste gestrooid worden bij sneeuw .. Er is een hoop slechts over Den Haag te zeggen , maar het is een goede fietsstad …

  18. @17
    Als voetganger heb ik vaak last van fietsen die de stoep versperren in Amsterdam. Maar hier door middel van regelgeving met plaatjes of chips een einde aan maken is onzinnig. Bewijs maar eens dat ik een Amsterdamse fiets heb. Als het geen landelijke regel is wordt het meteen onzin.

    Liever de chaos dan weer een gluurdersregeling.

  19. @22:

    Inderdaad. Beter openbaar vervoer, alle onzinnige auto’s de stad uit. Ruim baan voor voetgangers en fietsen. Brandweer enzo, ja hoor, mogen er natuurlijk in, of gehandicaptenkarretjes, die ook. De ME niet, nooit meer.

    Bevoorrading kan je op eenbaanswegen doen gedurende bepaalde tijden, met grote overslagplaatsen buiten de stad, kleine busjes erin ( op electriciteit). Allemaal blij.
    Klaar. Denk eens wat groter dan fietsplaatjessystemen.
    Maar zal wel stuiten op het Kanniettisme.

  20. @23 Dat is een Negatief punt voor Den Haag , nachtbussen heb je hier alleen op vrijdag en zaterdag … Gelukkig ligt het westeinde ziekenhuis tegen het uitgaanscentrum aan , dus wie bij het dronken naar huis fietsen op z’n platte bek gaat, zit zo op de eerste hulp . Een positief feit is dat wijlen stadsarchitect Dudok de Wit dol op trams was dus alle doorgaande wegen in de door hem ontworpen wijken zijn breed genoeg voor fiets én tram .. In tegenstelling tot de vinexwijken met hun kronkelhofjes waar je als fietser van buiten de wijk hopeloos in verdwaal ..

  21. Een leuk project van de provincie zuidholland is trouwens een nieuw web van fietspaden paralel aan de trein lijnen ( en aan de voormalige hofpleinlijn , nu metro, tussen Rotterdam en Den Haag ).. Zou die nieuwe groot Amsterdam provincie zo iets gaan doen ?? of gaan alle fondsen daarvan naar projecten om iedereen zo snel mogelijk met de auto IN Amsterdam te krijgen, waar men vervolgens geen parkeerplaats voor die auto kan vinden … Rond het Binnenhof en het gemeentehuis is een groot gedeelte van het centrum trouwens zoals LeRoi in @23 omschrijft ..

  22. @ 25:Bakra:

    Als je ziet wat die achterlijke ondergrondse worm in de Amsterdamse binnenstad inmiddels gekost heeft, voor dat geld had je de hele binnenstad mensvriendelijk kunnen maken, inclusief tienmiljoen fietsenstallingen en fietspaden.

  23. @26 inderdaad , en dat terwijl de al in de jaren 30 ontworpen trein ( nu gedeeld trein en Metro ) cirkel rond het centrum nooit is afgemaakt , als die zonder overstappen zou functioneren , eventueel met een twee bocht via noord was een groot deel van het probleem al over .. nu blijft het hetzelfde , als je straks via die nieuwe Metro van Noord naar zuid wil moet je , Joepie , Via Centraal vanwaar iedereen en z’n familie naar Zuid wil …

    De houding van Amsterdam naar de omliggende gebieden is trouwens tekenend , waar het Haagse en Rotterdamse openbaar vervoer ( ondanks de redelijk grote onderlinge afstand ) aan elkaar geknoopt zijn en beide met randgemeentes in contact staan is alleen Siamese tweelingzus Amstelveen echt aan het Amsterdamse systeem geknoopt …

  24. MIjn fiets is net gestolen, voor mijn eigen deur!
    Ik ben gaan nadenken over methoden die fietsendiefstal moeilijker zouden maken. Het kenteken lijkt mij geen slecht idee. Auto’s hebben toch ook kentekens! Waarom wordt er voor fietsen een uitzondering gemaakt? Z’on maatregel kan kostenloos worden ingevoerd. Bedenk hoeveel tijd we nu kwijt zijn aan aangiftes! Dit rekensommetje zou een econoom eens moeten uitrekenen.

  25. @28:

    Kan je dat zelf niet uitrekenen? Maar omdat je dat kenteken wil, zal je sommetje wel voordelig uitpakken voor jouw ideetje.

Reacties zijn gesloten.