13 gedachten over “De Godwin als tautologie”

  1. Godwins boeien mij. De kunst om ze heel subtiel te maken boeit me nog meer. Maar dat is alleen omdat er een publiek voor bestaat dat je ermee kunt irriteren en op de kast jagen. En dat publiek is per definitie kleinmenselijk rechts. Geen groter genoegen dan xenofoben, racisten en reactionaire communistenvreters te herinneren aan hun lichtende voorbeelden uit WO2.

    Overigens vind ik Godwingebruik van linkerzijde en reacties van de zich meestal rechts (dus goed) noemende tegenstander daarop de laatste tijd wel wat te clichématig worden. Zo raakt de Godwin aan inflatie onderhevig. 🙄 Derhalve kan het interessant zijn naar nieuwere en originelere vormen van Godwingebruik op zoek te gaan.

  2. Abdul Alhazred Schreef:

    Godwins boeien mij. De kunst om ze heel subtiel te maken boeit me nog meer. Maar dat is alleen omdat er een publiek voor bestaat dat je ermee kunt irriteren en op de kast jagen. En dat publiek is per definitie kleinmenselijk rechts. Geen groter genoegen dan xenofoben, racisten en reactionaire communistenvreters te herinneren aan hun lichtende voorbeelden uit WO2.
    Overigens vind ik Godwingebruik van linkerzijde en reacties van de zich meestal rechts (dus goed) noemende tegenstander daarop de laatste tijd wel wat te clichématig worden
    (…)

    Zouden wij het dan binnenkort over de ‘Rechtsche Gutmensch’ kunnen gaan hebben?

  3. Hoewel geen grote fan van swinger Breedveld, was hij in mijn optiek toch wel op dreef in zijn blogje:
    http://www.frontaalnaakt.nl/archives/lousewies.html
    Omdat ik zelden koppiepeest doe lijkt me dit voor deze keer kunnen. De blogger Breedveld schrijft:

    `Von der Dunk heeft namelijk gegodwind, dat wil zeggen dat hij in een anti-PVV-betoog naar de Tweede Wereldoorlog heeft verwezen. In korte tijd is dat het ergste geworden dat je in Nederland kunt doen, erger nog dan tegen een verbod op ritueel slachten zijn. De PVV mag moslims wegzetten als nazi’s, de koran op één lijn stellen met Mein Kampf, maar wee degene die eraan herinnert waar dergelijke haatpropaganda tegen een etnisch/religieuze minderheid zeventig jaar geleden toe heeft geleid, die ‘verlaagt’ zich, heeft een ‘gebrek aan argumenten’, is ‘ranzig’, enzovoort. Gij zult niet godwinnen, godwinnen slaat de discussie dood, godwinnen streng verboten – als je niet bij de PVV of aanverwante artikelen zit.’

    En dit is, ondanks mijn twijfel & gemengde gevoelens over de figuur die dit schreef, precies zoals ik er ook over denk en waarom ik dus zo graag op zoek ga naar een originele, doeltreffende en vooral geniepige Godwin!! :mrgreen:

  4. Ik begrijp dat tautogie als begrip en vouwelijk woord is dat textueel in herhaling zou vallen.
    Gegeven voorbeeld is blij en verheugd in 1 zin.
    Ik vind dat blij en verheugd niet hetzelfde zijn.
    Blij zijn is een moment opname, verheugen betreft dat wat mogelijk gaat plaats vinden, gaat gebeuren om blij over te zijn.
    Verheugen kan evengoed een flashback over iets waar eerder blij van werd en hoopt dat dit zich weer voor zal doen.
    Ik heb al veel eerder op dit log genoemd dat godwins mij niet aanspreken omdat niets hetzelfde is.

    Als ik boos of verdrietig over de poltiek ben, echt iets te vertellen heb , ben ik meesteres in slechte zinsconstructies en spellen op dit log.
    Krapuul is enige forum waar ik vanwege Wilders en Rutte 1 deel aan neem.
    Ik zou het liefst als Krapuul met platitutes komt die mij tegen staan en waarvan ik domme propaganda denk, maar dat niet as zodanig kan benoemen, Ik blijf in gebreke omdat te weinig politiek gestoeld ben en omdat woorden en verwoorden daarvan veel meer van mijn tijd vragen dan ik er voor over heb.Hoe zit /zat het met volks verheugen op Wilders en waarom neem ik deel aan dit forum alsof een boetedoening voor een politiek waar ik nooit voor gestemd heb en nooit voor zou stemmen.

    De pers blijt maar trilln en kikkert haar dril
    het gekwaak onbestemd, haar vijver is vol

  5. Rechts heeft zich het alleenrecht toegeëigend om personen, groepen en situaties met het Naziregime te vergelijken. Dat is het eigenlijke probleem.

    Tegen die dubbele moraal kan niet hard genoeg getrapt worden.

  6. Sofia van der Linde Schreef:

    Rechts heeft zich het alleenrecht toegeëigend om personen, groepen en situaties met het Naziregime te vergelijken. Dat is het eigenlijke probleem. Tegen die dubbele moraal kan niet hard genoeg getrapt worden.

    Zolang reactionaire kleinburgers zich geschokt tonen na een Godwin vernomen te hebben, weet je dat je raak geschoten hebt in een analyse van hun geperverteerde rechts-populistische Weltanschauung.

    Want een gewetensvol persoon die niks te verbergen heeft zal het niet kunnen schelen als een Godwin op hem of haar wordt losgelaten door een jijbakkend `tu coque’ adept. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque
    Een goed geformuleerde Godwin is dan ook een krachtig wapen tegen rechts-extremistische elementen die
    in Nederland orde op zaken willen stellen.

  7. @#11
    Daarom ben ik ook niet bang om Nazi Duitsland of andere regimes er bij te halen als het relevant is.

  8. Zolang het rechse racisme hun lessen uit WOII niet geleerd hebben is het noodzakelijk de discussie tegen dat racisme van vóór ín en ná die oorlog voort te zetten. Of daar nou tweede generatie slachtoffers of tigde generatie slachtoffers van komen of niet. Mensenrechten zijn onaantastbaar en moeten dat blijven. Daar kan zo’n lulhannes als Godwin over gezegd hebben wat die heeft gezegd. Het is allemaal intrige en PR om het debat te vervuilen met een taboe. Geloof me er zijn nog veel meer taboes in de maak die straks elk zuiver debat onmogelijk willen maken.

Reacties zijn gesloten.