Graaicultuur ondermijnt idee dat je geld moet ‘verdienen’

Al te vaak worden ‘wanprestaties’ beloond met een bonus of een gouden handdruk. Om die ‘graaicultuur’ beter te begrijpen is het levenswerk van de Franse filosoof Alexis de Tocqueville (engelstalige Wikipedia, uitgebreider) verplicht leesvoer. Geld als expressie van excellentie en uitzonderlijke kwaliteiten.

Bonussen en gouden handdrukken leiden tegenwoordig vrijwel onvermijdelijk tot publieke verontwaardiging. Onlangs was het weer raak. Een personeelsadviseur van ziekenhuis De Tjongerschans in Heerenveen kwam in het nieuws wegens een wel heel royale afvloeiingsregeling. De kosten liepen op tot boven het miljoen. Het bericht haalde dan ook pagina 101 van Teletekst. Het is slechts een kwestie tot de volgende rel uitbreekt.

De pijn zit dieper
Waarom leiden zulke regelingen telkens weer tot zoveel maatschappelijke onrust? Een simpele verwijzing naar ‘de hedendaagse graaicultuur’ volstaat niet. De pijn zit dieper. Die heeft alles te maken met de rol die geld speelt in de samenleving. Die is namelijk niet constant geweest door de eeuwen heen. Dat wordt duidelijk na lezing van ‘Over de democratie in Amerika (1835-1840)’, het monumentale hoofdwerk van Alexis de Tocqueville dat nu integraal is vertaald. Of liever gezegd: dat is één van de vele dingen die je eruit kan oppikken. Want het zou een vergissing zijn om te denken dat het hier, zoals de titel wellicht suggereert, gaat om een lesje staatsinrichting. ( Graaicultuur ondermijnt idee dat je geld moet ‘verdienen’ – Trouw)

Graaicultuur ondermijnt voor mij alles!