Wir haben’s gewußt

Kort, middellang, en lang site gerelateerd nieuws des Wochenendes:

Laat ik beginnen met de userregistratie op krapuul, die sinds kort weer mogelijk is. Voor de ins en ook de outs met betrekking tot user registratie op krapuul kijkt u hier.

Dan de chat. Krapuul heeft dus een chat. Al een jaar of zo. En het is dus niet zo dat de chat geheim is, of alleen voor redactieleden, welnee. De chat is er voor (bijna) iedereen. De enige reden dat we er niet pontificaal voor adverteren op de voorpagina is dat de chat niet echt de corebusiness is van onze site, en, niet onbelangrijk, dat we geen zin hebben in rare kneuzen, die we helemaal niet kennen, en die in de chat komen “hangen” zonder iets te zeggen. Die bestaan. En daarom hebben we de link naar de chat bovenin het menuutje van het dashboard gezet, wat je te zien krijgt als je inlogt als gebruiker. Daarnaast vermelden we al maandenlang in alle krapuliteitenalarmberichten dat er zoiets bestaat als een chat. Tenslotte kun je ook proberen te onthouden dat je de chat kan vinden op het adres http://www.krapuul.nl/chat, dat lijkt me ook niet zo moeilijk.

Iets technisch over de chat: de chat staat helemaal los van ons blogsysteem en als je een gebruiker hebt voor krapuul.nl wil dat helemaal niet zeggen dat je een inlog hebt voor de chat. Die heb je dus namelijk niet. Maar niet getreurd, door een naam in te vullen in het vakje “naam”, en het wachtwoord leeg te laten kom je er zo in. Als je eenmaal in de chat zelf zit kun je ook nog je naam aanpassen trouwens.

Ok, je kunt nu chatten. Leuk. Maar wacht; er is niemand? Klopt kan gebeuren. Soms is er niemand. Soms zijn er wel mensen maar zegt niemand iets. Kan ook. Soms zeg jij iets maar er zegt niet binnen een minuut iemand iets terug. Kan allemaal gebeuren. Laat je daardoor niet uit het veld slaan. Blijf gewoon even hangen en zeg zelf wel iets. Bijvoorbeeld wie je bent. En als er dan nog steeds niks gebeurt; probeer het dan later nog eens.

Dan het incident met de gruwelijke popup. Om de 1 of andere reden wil het advertentienetwerk van google (google ads) geen advertenties zetten in de footer van onze site. Dus maakte ik gebruik van andere advertentie netwerken, zogenaamde “concurrenten” van google ads. Het nadeel van deze “concurrenten” was dat die helemaal geen stuiver opleverden. Echt nul komma nul. Ik heb daar dus een miljoen keer of zo iets laten zien zonder dat het ooit 1 cent heeft opgebracht. Dat werd zelfs mij iets te gortig. Ik ben vervolgens gaan zoeken naar een alternatief en vond een netwerk wat me wel wat leek. De advertentie die vervolgens in de footer op de site verscheen produceerde echter een pop-up die je met geen mogelijkheid weggeklikt kreeg. Weliswaar zou dit per bezoeker slechts 1 keer per 24 uur gaan gebeuren maar dat is dan wel een onvergetelijke ervaring.

Ik wist dus niet hoe snel ik dat schijt advertentienetwerk van onze site moest verbannen.

Dit brengt mij op het volgende onderwerp; onze “super cache” plugin. Dit ding gebruiken wij om toevallige bezoekers een momentopname van onze pagina’s te laten zien, en niet de absolute allerlaatste realtime versie. De pagina’s laden hierdoor dus sneller maar de argeloze onwetende bezoeker kijkt dus naar momentopname van de pagina en niet naar de aller-aller-allerlaatste versie. Voor 99% van ons bezoek maakt dat natuurlijk helemaal niks uit. Ware het niet dat net na het verschijnen van die afgrijselijke pop-up die ik hierboven besprak, de “super cache” plugin een moment opname van de site had gemaakt, waardoor gedurende een bepaalde tijd 99% van ons bezoek werd bestookt met de afgrijselijke pop up.

😀

Ook hebben wij nog beleefd dat onze “super cache” plugin momentopnames maakte van pagina’s die werden bezocht door mobiele gebruikers (en die dus totaal anders zijn opgebouwd) en deze mobiele flutpagina’s dus aan doodgewone desktop-internetters liet zien. Ik kan er niet over oordelen want ik was vorige week even op vakantie maar ik denk dat dit best wel eens vaker gebeurd kan zijn. Maar ik denk dat dit nu niet meer gaat gebeuren na mijn laatste kordate maatregelen. Knock on wood.

Kortom, hoop shit.

Wil je nou echt superoptimaal kunnen participeren met maximale gebruikersbeleving dan adviseer ik toch dat je een gebruikersaccount neemt (zie boven in in het menu LOGIN/REGISTREREN) en dat inlogt op de site. De “super cache” plugin werkt niet voor ingelogde gebruikerts.

Zo dat was het weer.

P.S. Ik heb ook onze vacaturepagina aangepast. Kijk aub of er iets voor je bij zit.