Het is dus al zo erg dat ik nu moet gaan schrijven over pissende en poepende bejaarden

Okay zorg is duur. Te duur. Zover wil ik nog wel met iedereen meegaan. Maar wat ik dus niet snap is hoe zorg goedkoper wordt als het contact met gebruikers van incontinentieluiers voortaan plaatsvindt via de fabrikant in plaats van via de apotheek. Waarom is dat goedkoper? Ik vind het trouwens echt een supergeruststelling dat de plasgegevens van de incontinentieluiergebruikers veilig zijn bij de fabrikant hoor. Echt alle vertrouwen in. Wel ja, ik ben vandaag met het juiste been uit bed gestapt. Wel een beetje jammer voor die patiënt die incontinent is en voor wie het waarschijnlijk al irritant genoeg is om dit te moeten bespreken met partner/gezin, huisarts en apotheek, en dat het er vast niet leuker op wordt als hij/zij nu ook nog met een of andere callcentertuthola van een incontinentieluierfabrikant mag gaan zaken doen. Maar ja: shit happens. Letterlijk en figuurlijk.

Maar wat moeten we met dit soort bullshit:

Volgens Achmea kunnen intakegesprekken echter zonder problemen door een fabrikant worden gevoerd. In een interne notitie van de zorgverzekeraar wordt aangedragen dat ´de Tena-verpleegkundige namelijk ook niet-Tenaproducten kan aanbevelen’ (NZG).

Misschien kunnen ze als ze toch bellen gelijk even vragen of we debiel zijn. Kunnen ze ons daar ook iets voor verkopen. Achmea betaalt  Wij betalen wel.

16 gedachten over “Het is dus al zo erg dat ik nu moet gaan schrijven over pissende en poepende bejaarden”

  1. Het hele probleem is dat je als patiënt een ‘profiel’ moet hebben. Lees: ‘men’ wil weten of je wel het type materiaal nodig hebt dat je krijgt, of het niet wat goedkoper kan.
    Wegens een blaasprobleem moet ik ’s nachts luiers gebruiken (zo noem ik ze, al schokt dat sommigen). Ik ben 44. Ik heb me via de huisarts laten doorverwijzen naar een bekkenfysiotherapeut die me een heel eind heeft kunnen helpen, maar voor ’s nachts maakte het niet (genoeg) uit.
    Ik heb een gesprek gehad bij de apotheek, mocht een aantal types en varianten proberen, en zo besloten we samen wat voor mij het beste was. Het was een verlossing, niet meer elke dag m’n bed moeten verschonen en alles moeten wassen.
    Ik kies er niet voor om aangewezen te zijn op incontinentiemateriaal. Het is niet prettig, het is niet fijn, maar het is de beste oplossing in mijn omstandigheden. Ik ben blij dat de fabrikant dit materiaal maakt, en ook dat er veel verschillende types en maten materiaal zijn. Maar ik wens niet aan de fabrikant te hoeven uitleggen en verantwoorden waarom ik type X gebruik terwijl type Y misschien wel iets goedkoper is. De apotheek (en ikzelf) kiest echt niet op basis van ‘Laten we eens fijn het duurste nemen ook al is dat niet het beste’. En ik wens mijn gegevens helemaal niet aan de fabrikant te geven, want wat gebeurt ermee? En hoe veilig is dat? Vermoedelijk kan niemand er iets mee, maar dat gaat het niet om.
    Dat het gebracht wordt als service is helemaal belachelijk.

  2. @6: JvdH:

    Ah, bedoel je het zo, accoord. wist niet dat jij het geschreven had, dat maakt de “context” anders.
    Dat de Zorg te duur zou zijn roeptoetert inmiddels 99.99% van dit landje.

    Managers opzouten, zorgmaffia oprotten, marktwerking door de plee spoelen, werkers allemaal in loondienst ( ook specialisten, tandartsen, therapeuten, rontgenkoekeloerders etcetera).

  3. Ironies , dit gaat dus waarschijnlijk betekenen dat mijn zoontje op de slecht passende Tena troep over moet , terwijl vanwege zijn kleine heupjes de grootste Pampers nog prima passen .. maar winstoogmerk gaat voor gebruiksgemak en waarschijnlijk heeft Achwea een kortingsdeal met Tena bedongen …

Reacties zijn gesloten.