Geloof in opstand: Gnostici, Vrije Geesten en Gravers

Godsdienst is een wapen van de machthebbers. Goddelijk gezag staat model voor vorstelijk gezag. De autoriteit van aardse heersers wordt onderbouwd door de autoriteit van de Hemelse Koning, de Heer der Heerscharen in allerhande variaties. Het dienen van God door nederige gelovigen en het dienen van heersers door nederige onderdanen vertoont een verwante autoritaire dynamiek.

Heersers weten dat. ‘Religie is het enige stevige fundament van alle macht’, wist Karel I, koning van Engeland al in de zestiende eeuw. Precies zijn lot – hij werd in 1649 onthoofd in een revolutie waarin religieuze opvattingen een hoofdrol speelden – illustreert echter ook iets anders. Religie is wapen in handen van de machthebbers. Wat als de onderworpenen dat wapen zelf hanteren en er de machthebbers mee bestrijden? Van dat verschijnsel kent de geschiedenis tal van voorbeelden.

Hoe kan religie een handvat van revolte, van rebellie worden? Het proces waarop religie omgevormd wordt tot een stelsel van radicale opvattingen kent verschillende varianten. Twee springen eruit. In het middeleeuwse en vroeg-moderne christendom zie je ze allebei, vaak naast elkaar, vaak vervochten. Gaandeweg duiken er tussen die vormen syntheses op, met buitengewoon fascinerende uitkomsten.

(Lees verder bij de bron van dit artikel)

Via:: ravotr

3 gedachten over “Geloof in opstand: Gnostici, Vrije Geesten en Gravers”

  1. Pingback: De wereld moet op zijn kop | Krapuul

  2. Pingback: De dode korrel en de rijke vrucht – preambule | Krapuul

  3. Pingback: Van de Profeet van Coevorden tot Tolstoys Naderend Einde – De dode korrel en de rijke vrucht 2 | Krapuul

Reacties zijn gesloten.