Is Zwarte Piet de “El Negro” van Nederland?

Frank Westerman staat in 1983 plotseling oog in oog met El Negro, “de opgezette neger van Banyoles”, zeg maar, de ‘huisneger’ van Spanje. Hij staat uitgestald in een glazen kast in het Museum Darder voor Natuurhistorie in het stadje Banyoles in Spanje. “Ik kreeg het warm en voelde mijn haarwortels prikken – gewoon uit een ongericht gevoel van schaamte,” schrijft Frank over die eerste ontmoeting, toen hij 19 jaar was, ontwikkelingswerker wilde worden en tropische cultuurtechniek studeerde. Uiteindelijk wordt hij journalist en schrijver. Na die eerste ontmoeting wil hij alles weten over het verleden van de resten van de man waar hij tegenover staat. Ruim twintig jaar later publiceert hij zijn bevindingen in het boek ‘El Negro en ik’.

Hoe komt El Negro in Europa terecht? En waar komt hij vandaan? Deze vragen leiden Frank in zijn zoektocht naar Maison Verreaux (Parijs), rond 1803 opgericht door vader en zonen Verreaux. Specialisatie: taxidermie, prepareerkunst. De zonen Verreaux wonen in zuidelijk Afrika een begrafenisritueel van een Bechuana-man bij. Midden in de nacht graven ze het lijk stiekem op en ontvoeren het lichaam naar Europa. El Negro wordt voor het eerst in 1831 in Parijs tentoongesteld, waarschijnlijk in de vitrine van Maison Verreaux. In 1888 duikt hij op in het museum van Banyoles, in een bijzondere “expositie van schedels van verschillende menselijke rassen en het opmerkelijke preparaat, enig in zijn soort, van de ‘Bechuana’, een kaffer uit zuidelijk Afrika.”

(Lees verder bij de bron van dit artikel, Waterkant)

Via:: Doorbraak (h/t)

1 gedachte over “Is Zwarte Piet de “El Negro” van Nederland?”

  1. Er is ongeveer een eeuw gevochten over de laatste oorspronkelijke inwoonster van Tasmanië die opgezet vertoond is in een museum. Tenslotte is zij alsnog begraven hoewel zij gecremeerd wenst te worden.

Reacties zijn gesloten.